Annons

Skistars bokningsläge bättre än innan pandemin

zoom
"Vi har inga avbokningar och ser inga tendenser till det överhuvudtaget", säger Stefan Sjöstrand Foto: pressbild
NYHETER. Skistars vd Stefan Sjöstrand lägger ett rekordår bakom sig och hoppas på ännu en stark vintersäsong – trots stigande kostnader och tuffare tider för hushållen.
Annons

Skistar har ett rekordår bakom sig. Främsta förklaringen?

– Jag är väldigt stolt över att vi kan presentera ett rekordår och också vårt bokningsläge som ökar med sju procent jämfört med hur det såg ut före pandemin. Det visar att trenden med att semestra på hemmaplan i Skandinavien står sig fortfarande väldigt stark, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

– Jag vill lyfta våra fantastiska medarbetare där nio av tio är nöjda med att komma till jobbet varje dag. Det bidrar till att åtta av tio av våra gäster är väldigt nöjda med att komma och turista på våra anläggningar. Att semestra på hemmaplan i stuga med självhushåll är ett unikt sätt att kunna umgås med familj och vänner på.

Svenska kronan är svag i förhållande till övriga valutor. Hur påverkar det Skistar?

– Det påverkar oss på två sätt. Det ena är att vi får fler utländska gäster som kommer till oss. Men det är också färre svenskar som åker utomlands – därför att det är för dyrt. Vi är i en gynnsam situation.

Hur ser bokningsläget ut inför vintersäsongen?

– Vi ligger sju procent högre än före pandemin och det är ett väldigt starkt bokningsläge. Jämför vi med fjolåret så ligger vi tio procent efter men det är till största delen en kalendereffekt, bland annat beroende på hur julhelgen infaller.

Kostnaderna ökar för hushållen och sämre tider är på gång. Ändå påverkas inte bokningarna. Vad är förklaringen?

– Det har varit jobbigt under en den här tysta perioden fram till bokslutet när man varje dag läser om hur dåligt allt är. I vårt fall är det inte dåligt. Vi ser inte nedgången och jag tror det beror på att vår produkt är något som ligger i tiden: semestra på hemmaplan, vara ute i friska luften och röra på sig, säger Stefan Sjöstrand.

– Fler vill boka tidigt för man vill säkra sina paket. Vi har inga avbokningar och vi ser inga tendenser till det överhuvudtaget. Tvärtom ser vi en stark efterfrågan.

Hur påverkas Skistar av stigande elkostnader?

– Vi är väldigt lyckligt lottade. Vi har en portföljstrategi, vilket innebär att vi köper el fyra år framåt med 25 procent i taget. Vi känner oss väldigt trygga med de fasta elpriser vi har och har inga bekymmer med våra elpriser inför kommande vinter. Våra gäster ska känna att de är trygga med att boka hos Skistar.

Kostnader stiger överlag. Kan ni hantera det utan att höja priserna på liftkort?

–Absolut. Elen står för fem procent av våra totala kostnader. Åttio procent är kopplat till personal. Avtalet i hotell och restaurang gav 2,2 procent i löneökningar och vi jobbar aktivt med schemaläggning och annat. Vi gjorde en prisjustering i juni och vi har inte för avsikt att göra några fler prisjusteringar.

Ni investerar 600 miljoner under verksamhetsåret. Vilka är de största nyheterna i vinter?

– Vi investerar i nya liftar med en ny lift i Åre. Vi investerar också i en vattendamm i Hundfjället, vilket gör att vi säkerställer snöproduktion. Vi har breddat nya nedfart i Vemdalen och nedfarter i Trysil. Vi investerar i utökad liftkapacitet i Trysil och vi gör nya parker i samarbete med OS-medaljören Jesper Tjäder. Vi gör en massa positiva saker och vi är redo för tillväxt, säger Stefan Sjöstrand.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...