Annons

Språkkurser ska hjälpa varslade tillbaka snabbare

zoom Foto: Scsandic, Lingio
Foto: Scsandic, Lingio
NYHETER. Hotellkedjor som Scandic och samarbetar med språkföretag för att hjälpa fler utrikesfödda att snabbt ta sig tillbaka till arbetsmarknaden när hjulen tar fart igen.
Annons

– Många som jobbar inom besöksnäringen är utrikesfödda och de drabbas extra hårt av den ekonomiska krisen, säger språkföretaget Lingios vd Yashar Moradbakhti.

Under corona-krisen, där besöksnäringen är en av de branscher som drabbas värst, erbjuder Lingio i samarbete med stora hotellkedjor som Scandic Hotels, Nordic Choice, BWH Hotel Group, Stureplansgruppen och Winn Hotel Group alla varslade som behöver utveckla sina språkkunskaper att gratis ta del av kurser i yrkessvenska.

Inom hotellnäringen är så stor andel som 40 procent av de anställda utrikesfödda, enligt Yashar Moradbakhti. Många är invandrarkvinnor som har särskilt svårt att ta sig ut på arbetsmarknaden, ofta på grund av språket, menar han.

– Språket kommer vara en viktig väg att komma tillbaka och det blir enklare för många att ta tag i språkfrågan och börja plugga om de har mer tid. Därför vill vi nå ut med detta nu och på bara ett par dagar har vi fått med oss en rad hotellkedjor så att vi kan få ut erbjudandet, säger Yashar Moradbakhti.

En av de hotellkedjor som redan sedan tidigare samarbetar med Lingio är Scandic hotels och Åsa Dammert, HR-chef, är tacksam för initiativet.

– Lingio räcker ut en hand i den här svåra situationen som vi nu befinner oss i, då vi är tvungna att säga upp ett stort antal medarbetare på grund av arbetsbrist. Det är en jättefin möjlighet för våra medarbetare att öka sina kompetenser och få bättre möjligheter framöver på arbetsmarknaden i nya eller nygamla yrken, säger hon till Besöksliv.

Förhoppningen är att förbättrade språkkunskaper ska hjälpa fler att ta sig tillbaka snabbare till sina jobb, eller att förbereda sig för att kunna byta jobb.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...