Annons

Starkt bokningsläge på skidorterna – men tufft att hitta personal

zoom Skidintresset håller i sig, och snösugna gäster bokar tidigare än någonsin,<br />
 något som gläder anläggningarna. Foto: Kläppen
Skidintresset håller i sig, och snösugna gäster bokar tidigare än någonsin,
något som gläder anläggningarna.
Foto: Kläppen
NYHETER. Bokningarna är i full gång inför den svenska skidsäsongen. Kungsberget är en av de anläggningar som sticker ut med ett bokningsläge på hela 30 procent mer än förra året, en ny rekordnotering, enligt Mikael Elford, marknads- och försäljningschef för Branäsgruppen.
Annons

Det råder högtryck hos de svenska skidorterna, och efter en rundringning bland några av dem ger flera bilden av att kommande säsong kan nå nya toppnivåer.

Stöten, som säsongen 2017/2018 med 17 procent upp hade sin största beläggningsökning någonsin, ligger 15 procent högre i oktober/november jämfört med samma period ifjol.

För Branäsgruppen, med anläggningar som Branäs, Kungsberget, Vallåsen och Ulricehamn Ski Center, är bokningsläget 15 procent högre än i fjol. Bland de enskilda anläggningarna är det Kungsberget som sticker ut, med ett bokningsläge på hela 30 procent mer än förra året, en ny rekordnotering, enligt Mikael Elford, marknads- och försäljningschef för Branäsgruppen.

– Vi ökar stort i Kungsberget och det känns otroligt eftersom förra året var ett rekordår, säger Mikael Elford.

Bakgrunden till den positiva utvecklingen beror på Branäsgruppens investeringar i snö och nya boenden.

– Vi har satsat 30 miljoner kronor i bland annat snökanoner för att kunna öppna tidigt. I år öppnar vi 1 december, två veckor tidigare än ifjol. En annan orsak är att det i Branäs byggts 1000 nya bäddar och i Kungsberget 100 nya bäddar.

Det goda bokningsläget betyder också att man vågar fortsätta investera.

– Vi har bland annat satsat 64 miljoner kronor i en ny åttastolslift i Kungsberget och 40 miljoner kronor i nya nedfarter. Nu kan vi fortsätta satsa i nedfarter, liftar och serviceanläggningar.

Mikael Elfords ser en trend för säsongen i att bokningarna kommer in tidigare än vanligt.

– Vi släppte boendeplatser redan den första maj – sex veckor tidigare än 2017. Och många bokar redan nu inför sportlovet.

Vad beror det på?

–De populära orterna går snabbt, och många vill ha det likadant som året innan så de ligger på och bokar så fort de får chans. Den stora kategorin gäster är de som åker till samma ställe år efter år, dels är skidsemestern en stor investering, sedan har man begränsat med semesterdagar och vill veta att det blir bra och är bekvämt, men vill inte chansa.

Ökat tryck från gästerna innebär ju krav på mer personal från er sida, hur har det gått med rekryteringen inför årets säsong?

–Det har varit ett väldigt tufft år i år, på alla anläggningar, den tuffaste säsongen hittills när det har handlat om att hitta personal. Vi har haft färre sökningar än vanligt, även om vi nu har täckt upp de flesta platserna. Värst är det för dagsanläggningarna som är beroende av lokalbefolkningen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...