Annons

Tuff konkurrens om kompetent personal i skidbackarna

zoom Branäsgruppens vd Anders Kjällström. Foto: Johan Axelsson
Branäsgruppens vd Anders Kjällström. Foto: Johan Axelsson
NYHETER. Inför årets vintersäsong hade Arbetsförmedlingen 1 700 säsongstjänster på de svenska skidorterna, från Riksgränsen i norr till Branäs i Värmland. Det är en kraftig ökning från tidigare år.
Annons

Bland tjänsterna fanns bland annat skidlärare, skiduthyrare, butikssäljare, gästvärdar, receptionister, kockar och diskare. Bland de svenska skidanläggningarna är Skistar den enskilt största arbetsgivaren, med över 600 anställda på helårsbasis och 2 200 säsongsarbetare på sina fem destinationer i Sverige och Norge den här säsongen.

– Ungefär 55 procent av våra säsongsarbetare är återkommande och det gör att vi har kunnat skapa ett välfungerande mentorsystem som bygger på att nyanställda får jobba tillsammans med någon som har jobbat några säsonger, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Viktigt för en levande landsbygd

En annan stor arbetsgivare i de svenska fjällen är Branäsgruppen, som driver skidanläggningarna Branäs i Värmland och Kungsberget utanför Gävle. I år har företaget 330 säsongsanställda och 51 helårsanställda i Branäs.

– Det är nytt rekord i antal helårsanställda och för en liten bygd som Branäs gör det stor skillnad, säger Branäsgruppens vd Anders Kjällström. Att fler stannar här och skaffar bostad och familj är jätteviktigt för att vi ska kunna ha en levande landsbygd.

Den växande efterfrågan på säsongspersonal har gjort att konkurrensen om kompetent personal ökar, enligt Anders Kjällström.

– Det blir bara svårare och svårare att hitta personal med rätt utbildning och i år har vi haft särskilt svårt att hitta tekniker och kockar. En utmaning för oss i Branäs är läget; vi ligger 17 mil från Karlstad och det är inte alla som vill bo i glesbygden. Samtidigt är det nära till Norge, vilket gör att det är många som väljer att jobba där i stället.

Ökade kostnader för el och drivmedel

Hur säsongen kommer att landa ekonomiskt för de svenska skidanläggningarna återstår att se. Efter förra årets pandemidopade rekordsäsong rapporterar flera anläggningar något färre bokningar hittills i år. Dessutom gör de skenande elpriserna det tufft för många av anläggningarna, inte minst de mindre backarna i södra Sverige som är mer beroende av konstsnö.

– Vi räknar med 10 miljoner kronor i ökade kostnader för el och drivmedel i år, säger Anders Kjällström.

”Vill rikta resurserna där vi gör mest nytta”

Tidigare drev Branäsgruppen även skidanläggningarna i Ulricehamn och Vallåsen, men under hösten sålde Branäsgruppen Ulricehamn Ski Center till en lokal, privat aktör. Även Vallåsen ligger ute till försäljning.

– Anledningen är att vi växer i både Branäs och Kungsberget och vi vill rikta resurserna där vi gör mest nytta. Vi har insett att de små anläggningarna drivs bäst på lokal basis, Anders Kjällström.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...