Annons

Vemdalen mobiliserar för coronasäkrad vintersäsong

zoom Anna Hansson, nytillträdd vd för Destination Vemdalen. Foto: Destination Vemdalen
Anna Hansson, nytillträdd vd för Destination Vemdalen. Foto: Destination Vemdalen
NYHETER. Skidanläggningarna har flera utmaningar framför sig under kommande säsong, för att säkra att regler och rekommendationer följs för att förhindra smittspridning. I Vemdalen jobbar man med analyser och workshops för att identifiera ”flaskhalsar och riskområden” och sätter åtgärdsplaner.
Annons

Vintersäsongen 2019/2020 blev annorlunda då skidanläggningarna tvingades stänga tidigare på grund av covid-19. Inför kommande säsong samarbetar Destination Vemdalen med ett antal privata, kommunala och regionala aktörer för att kunna öppna skidsäsongen tryggt och säkert.

– En oro är förstås att det skulle bli ett utbrott mitt under säsongen. Så vi behöver vara väl förberedda på alla plan för att hantera detta. Vi måste nå i mål med vårt förberedelsearbete innan att liftarna öppnar den 20 december, säger Anna Hansson, nytillträdd vd för Destination Vemdalen.

Vilka erfarenheter tar ni med er från det senaste halvåret?

– Dels tittar vi på vad vi har med oss i bagaget från i våras, jättebra erfarenheter som visade att vi klarade av att ställa om och att alla näringsidkare var duktiga på att läsa in, ta till sig direktiven och få till en miljö som var coronasäkrad på kort tid. Sedan har vi haft sommaren på oss att vänja gästerna vid situationen, vi har jobbat med att styra dem och de olika flödena, och många gäster har varit jätteduktiga på det. Vi vet att vi kan jobba med detta invanda beteende framåt under vintersäsongen, säger Anna Hansson.

Vad är målet i vinter?

– Målet är att skapa ett tryggt och säkert Vemdalen, både för gäster och för personal.

Hur ska ni göra detta?

– Det första jag gjorde var att kalla till ett första möte med berörda parter på organisationsnivå som smittskyddsläkare, kommunföreträdare inom miljö och hälsa, Tillväxtchefer, SLAO, JHT och Länsstyrelsen samt några av näringsidkarna. Vi tittade på hur det ser ut nu, vad vi kan förvänta oss och vad behöver vi göra.

Vad kom ni fram till?

– Att vi behöver identifiera vad vi har för risker, var våra flaskhalsar sitter och sätta en plan utifrån detta.

Ni hade också ett fysiskt möte den 22 september med ett 20-tal närvarande från det offentliga och ett 40-tal näringsidkare i destination, vad hände där?

– Det var en otrolig uppställning, med så mycket kraft och energi att vilja göra detta bra. Syftet var att få en samsyn och titta på förutsättningarna utifrån ett helhetsperspektiv, att tillsammans identifiera flaskhalsar och åtgärder i Vemdalen.

Under sammankomsten genomfördes workshops där man gick igenom gästens resa hemifrån fram till destinationen, för att se var riskerna finns. Inom varje näringsgren fick man bedöma olika risken utifrån olika nivåer 1–5, där till exempel restaurangkön har högst risk, 5.

– Det kommer till exempel att komma många gäster i år och vill alla äta klockan 12 så blir det stora köer inne i och utanför restaurangerna.

Vad kan man göra för att förhindra det?

– Dels kommer Skistar att ha ökade öppettider i liftarna under dagarna, och försöka sprida när folk åker skidor. Sedan tittar vi på andra lösningar som tält, foodtrucks och utomhuskök för att kunna leverera mat på andra sätt. Ett annat alternativ är att jobba med revenue management; att öka och sänka priserna under dagen. Sedan kommer restaurangerna att jobba mer med take away, då vi tror att många kommer att välja att äta hemma i stugan i vinter.

Övriga åtgärder är bland annat att Skistar kommer att erbjuda digital incheckning, samt digitala köp av liftkort.

Hur förbereder ni personalen?

– Vi utbildar personalen för att de ska känna sig trygga i sin roll och ska våga styra gästerna. Vi kommer att involvera gästerna i att hjälpa till att ta ansvar för att vi alla är trygga och säkra.

Vilken är den största utmaningen?

– Att vi är en stor destination, det finns många företag och platser för gästerna att träffas på, så det är viktigt att vi håller ihop detta på ett bra sätt, säger Anna Hansson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...