Annons

”Vi är glada att vi snart har kommit igenom sommaren”

zoom Frykenbadens Camping såg tidigt på säsongen att de hade extremt bra bokningsläge. Foto: Visit Värmland
Frykenbadens Camping såg tidigt på säsongen att de hade extremt bra bokningsläge. Foto: Visit Värmland
NYHETER. Alla kom! Det säger Magnus Christoffersson, vd på Frykenbadens Camping. Trots det högra bokningsläget inför sommaren var han tveksam på grund av de frikostiga bokningsreglerna. Gästnätterna i Värmland ökade med 77 procent under juni, jämfört med förra året, och hälften valde att bo på camping.
Annons

– Att erbjuda service till alla gästerna har varit det svåra i år. Vi är glada att vi snart har kommit igenom sommaren, säger Magnus Christoffersson, vd på Frykenbadens Camping och ordförande i Camping Värmland.

Problemet har varit att det inte finns någon kompetens kvar i branschen, menar han. De som var permitterade under pandemin har hittat annat att göra, och det blev tydligt när de började rekrytera servicepersonal, som kockar och barchefer med flera, inför sommaren.

Lösningen för Magnus och hans kollegor fick bli att ringa runt till alla de känner som har kockkunskaper och höra om de ville jobba på sin semester.

– Så det har vi lyckats lösa det. Serveringen har i huvudsak bestått av ung personal, mellan 18–19 år. Vi har även haft en hel del 16-åringar. De har alla gjort ett helt fantastiskt jobb.

Extremt bra bokningsläge

Frykenbadens Camping såg ganska tidigt på säsongen att de hade extremt bra bokningsläge inför sommaren, både på stugor och tomter. Men de kände ändå en viss tveksamhet.

– Det kunde vara så att man hade bokat upp sig för att säkra en bra semester, i och med att det är rätt så frikostiga bokningsregler. Men det visade sig att vi hade fel. Alla kom!

Sedan Magnus tog över campingen för sex år sedan har det aldrig varit så högt bokningsläge inför sommarsäsongen som i år.

”Håll i, håll ut”

Midsommar brukar vara som en generalrepetition inför sommaren. Då ser man hur organisationen och alla medarbetare fungerar, och vad som behöver förbättras. Veckan därefter brukar vara lugn, innan det drar i gång på allvar, berättar Magnus.

– Men i år fick vi midsommar i tre veckor. Håll i, håll ut, var det vi jobbade efter. Det gick inte att förbereda sig, vi fick nöta och nöta. Vi har ju gått på sparlåga i två år och helt plötsligt smäller det till, och vi ska erbjuda bra service till alla våra gäster igen.

Frykenbadens Camping har haft det svårt under pandemin, trots att den ligger bara 2 mil utanför Karlstad. Merparten av de campingplatser som ligger nära storstäderna har haft det bättre, menar Magnus.

– Nu kommer alla till oss igen. Dock inte lika många tyskar och holländare under försäsong som det brukar, men däremot under högsommaren har vi haft extremt mycket utländska turister. Framför allt norrmän från Vestlandet. De har valt Värmland framför Västkusten. Dels för att det är närmare, dels för att de inte vill samsas med allt för många andra landsmän.

Satsa sig ur pandemin

Frykenbadens Camping bestämde sig för att försöka satsa sig ur pandemin och byggde om sin restaurang redan inför förra säsongen för att kunna ta emot fler ätande gäster.

– Vi har fokuserat på dagsturisten. Det innebar att skapa fler platser för ätande gäster inomhus, och med gott om svängrum. Det vill säga pandemi-anpassad. Totalt blir det 150 sittplatser inomhus och 300 utomhus. Det har hjälpt oss enormt mycket.

Tidigare har de ”lekt”– som Magnus säger – restaurang, i år var tanken att också kunna erbjuda á  la carte – meny på kvällarna. Men den idén gick i kras på grund av det hårda trycket och bristen på kompetens.

– Vi fick köra samma enkla meny, både på dagen och kvällen. Det handlade om att mätta hungriga magar. Vi får ta det steget nästa år. Det är vad de återkommande gästerna förväntar sig.

Hur ser framtiden ut?

– Kom man ut ur pandemin utan skatteskulder, då hade man en bra start att jobba med. Hade inte SAS-strejken varit nu i sommar, som säkert har genererat en del av våra gäster som valde att stanna hemma i stället för att åka utomlands, hade vi känt oss väldigt trygga i att camping är så bra som vi tror. Men jag vågar ändå påstå att camping är populärt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...