Annons

”Vi har fått många hejarop”

zoom Foto: Nääs Fabriker
Foto: Nääs Fabriker
NYHETER. Nääs Fabriker har precis öppnat sin första kvällsöppna restaurang Pannhuset Kafé & Krog. Nu tar ägarna även över en populär delikatessbutik på området.
Annons

Sedan 2016 har det uppskattade kaféet på Nääs Fabriker med 60 sittplatser serverat fika och luncher. Men med tiden växte även tanken fram att ha ytterligare ett spännande matalternativ på platsen.

– Vi såg ett stort behov av att utöka vårt erbjudande med ett kvällsalternativ. Under 2022 fick vi möjligheten att dubbla lokalens yta och skapa 140 sittplatser. Samtidigt byggde vi ett nytt kök och kunde dessutom installera en vedeldad ugn och en kafferostare i lokalerna, berättar Kristina Christofferson, vd för Nääs Fabriker.

Den 19 maj kunde den nya, större och renoverade kvällskrogen Pannhuset Kafé & Krog slå upp dörrarna för allmänheten. Kaféverksamheten i de nya lokalerna öppnade på skärtorsdagen.

– Kvällskrogen har bara haft öppet några veckor, men vi har fått jättepositiv respons. Det har varit många hejarop och lyckönskningar, berättar Kristina Christofferson.

Närodlat och vedeldat

I krogkonceptet ingår att prioritera närodlat och egentillverkat. Exempelvis har man ett nära samarbete med närliggande Gundagården som förser restaurangen med grönsaker.

Även andra råvaror, som kött och fisk, tas från lokala producenter. Och det blir inte mycket närmare än leveranserna av bröd från Bröd & Malt som ligger i Nääs Fabriker.

– Tanken är att det ska finnas något för alla på krogmenyn. Något som kanske är lite speciellt är att vi lagar mycket mat över öppen eld. Dessutom erbjuder vi vedugnsbakad pannpizza. Vi kommer att arbeta mycket i säsong och regelbundet byta meny, säger Kristina Christofferson.

Betyder mycket för trakten

Nu tar man även över omtyckta delikatessbutiken Hugos Handel och Kök, som byter namn till Gustavas Handel och Kök. Inriktningen på högkvalitativa produkter består.

– Butiken kommer drivas vidare i samma anda och vårt mål är att bygga vidare på butikens redan starka grund och ta med våra egna unika detaljer för att förbättra shoppingupplevelsen ytterligare för kunderna. det är ett led i att utveckla Nääs Fabrikers position som matdestination.

Redan i dag betyder Nääs Fabriker mycket för besöksnäringen i trakten med sitt breda destinationserbjudande, som lockar omkring 400 000 besökare varje år.

– Det är oerhört vackert på platsen och man kan bara vandra mellan de fina tegelbyggnaderna från slutat av 1800-talet. Och vi är mycket måna om både den inre och yttre miljön med exempelvis växthus och bikupor. Det finns mycket att se, säger Kristina Christofferson.

Läs mer om Nääs fabrikers tankar kring att bli matdestination.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...