Annons

”Vi hoppas bli barnfamiljernas första val”

zoom Mikael Wåhlund, konceptansvarig och regionchef på First Camp, ser effekten av förra årets satsning på barnaktiviteter med maskoten Yessi. Foto: First Camp
Mikael Wåhlund, konceptansvarig och regionchef på First Camp, ser effekten av förra årets satsning på barnaktiviteter med maskoten Yessi. Foto: First Camp
NYHETER. First Camp utökar sitt ambitiösa aktivitetsprogram på utvalda campingplatser under sommaren 2021 och plockar marknadsandelar genom att nå ut till gästerna digitalt.
Annons

– De flesta andra aktörer valde att ta bort eller minska sitt utbud av aktiviteter och underhållning förra året, men på First Camp valde vi i stället att tänka om och anpassa hela utbudet på ett Covid-19 säkert sätt, säger Mikael Wåhlund, konceptansvarig och regionchef på First Camp.

Satsningen på ett aktivitetsprogram med bland annat barnklubb, kvällsunderhållning och yoga innebar att First Camp tog marknadsandelar i vissa regioner under 2020, enligt Mikael Wåhlund.

– Även om vi tappade gästnätter på vissa destinationer som är beroende av gäster från andra länder, så ökade beläggningen på flera anläggningar.

Inför sommaren 2021 har First Camp fintrimmat konceptet och kommer att genomföra över 5500 aktiviteter på 24 av First Camps destinationer i Sverige, från Luleå i norr till Sibbarp i söder.

– Vi utökar träningsutbudet och även antalet barnaktiviteter, i år det fem olika barnaktiviteter varje dag, måndag till lördag. Totalt kommer det att vara 230 olika aktiviteter per destination under sommaren.

Vilka är de största fördelarna för er som koncern med den här typen av aktivitetsprogram?

– Våra gäster vet vad man kan förvänta sig på de av våra destinationer som har aktivitetsutbudet. Många väljer att boka flera av våra destinationer under sommaren, man vet att barnen och övriga i familjen kommer att trivas och att det finns ett stort utbud som tilltalar alla.

Hänger den här satsningen samman med den uppgradering av ert bokningssystem som ni gjorde nyligen?

– Vi har investerat mycket i vårt bokningssystem och vår hemsida och kommer fortsätta göra det. Det blir viktigare ju fler campingar vi har i kedjan och ju bredare utbud vi har, så gästerna enkelt ska hitta den information de söker.

Har ert onlinebokningssystem bidragit till att ni tagit några marknadsandelar?

– Absolut! Vi såg ett stort lyft i konvertering på vår hemsida dagen vi bytte system, vilket gjorde att vi direkt fick in fler bokningar än tidigare och har sett att vi i antal gästnätter tagit marknadsandelar under året som gått. Vi hoppas och tror att fler väljer att boka och besöka just våra campingar då vi gör det enkelt att boka och jämföra alternativ när man planerar sin stug- eller campingvistelse.

Responsen från First Camps gäster efter förra sommarens aktivitetssatsning var överväldigande positiv. Särskilt uppskattad kom den nya maskoten Yessi att bli, en ekorre som var med på de flesta av barnaktiviteterna.

– Barnen älskade henne. På sociala medier frågar våra gäster om det blir ett liknande utbud som förra året, och att barnen hälsar och längtar efter att få komma till oss. Det är otroligt roligt att kunna svara dem att det blir ännu mer aktiviteter de här året.

Vad hoppas ni uppnå resultatmässigt i år?

– Med vår stora satsning på ett utökat aktivitetsutbud under 2021 hoppas vi ta ännu fler marknadsandelar och bli barnfamiljernas första val, säger Mikael Wåhlund.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...