Annons

Visita: ”Nedgång sker från urstark tillväxt”

zoom Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
NYHETER. Restaurangindex från SCB för fjärde kvartalet 2019 visar på nedgång för Sveriges restauranger. Utvecklingen är väntad, menar Visitas chefsekonom, Thomas Jakobsson.
Annons

Enligt senaste Restaurangindex som presenterades av SCB idag backade restaurangernasvolymomsättning (omsättning rensad för inflation) med 0,2 procent under fjärde kvartalet 2019, jämfört med samma period 2018.

– Den främsta orsaken är att hushållens konsumtionsutgifter inte ökar i samma omfattning som tidigare. I den mån de har ökat har de lagts på bilar och boendeutgifter kopplat till ökade amorteringskrav, säger Visitas chefsekonom, Thomas Jakobsson till Besöksliv.

Vidare har den ekonomiska tillväxten har bromsat in, framför allt till följd av en vikande internationell konjunktur, vilket i sin tur gör att hushållen generellt har en negativ syn på utvecklingen av sin egen och Sveriges ekonomi, menar han.

– Inbromsningen visar sig också i en ökande arbetslöshet, och i kombination med att vi tidigare har sett en urstark tillväxt på restaurangmarknaden är det ganska naturligt att restaurangkonsumtionen nu stagnerar under en period.

Konsumenternas återhållsamhet har sedan q2 2019 präglats av en oro för ekonomin, vad förstärkte denna oro under q4, som annars är ett kvartal som lyfts av festligheter och julbord?

– Jag är inte säker på att oron tilltog, men under q4 ökade man bland annat sin konsumtion av bilar på grund av förestående fordonskattehöjningar. December är utan tvekan en viktig restaurangmånad och vi såg heller ingen dramatisk minskning.

Den ekonomiska oron förstärks nu (q1) av coronakrisen som vi ännu inte sett effekterna av i restaurangbranschen, vad kan vi vänta oss här?

– Den största risken ur ett ekonomiskt perspektiv är att oro och restriktioner triggar en lågkonjunktur med ökad arbetslöshet och minskad konsumtion som följd, och den består sannolikt längre än virussmittan.

Finns det skäl till oro för restaurangbranschen?

– Ja, och jag ser också i Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer att restaurangföretagen aldrig varit så negativa i sin bedömning av efterfrågeutvecklingen på tre månaders sikt och den frågan besvarades innan corona var ett faktum. I ett längre perspektiv är den ekonomiska utvecklingen dock mer oroande

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...