Annons

”Flera av de nya gästerna kommer tillbaka i sommar”

zoom Våra förändrade semestervanor kommer att hålla i sig även efter pandemin, <br />
tror Eva Dahlberg, som driver Grand Hôtel i Mölle, och Thomas Berg, <br />
vd för Dragsö Bad & Camping i Karlskrona.  Foto: Privat
Våra förändrade semestervanor kommer att hålla i sig även efter pandemin,
tror Eva Dahlberg, som driver Grand Hôtel i Mölle, och Thomas Berg,
vd för Dragsö Bad & Camping i Karlskrona.
Foto: Privat
REPORTAGE. Under pandemin har hemestertrenden vuxit sig starkare och många ser fram emot ännu en sommar i Sverige. Men vad händer när pandemin är över? Besöksliv har pratat med hotell- och campingägare om hur de tror att pandemin påverkar vårt semestrande på längre sikt.
Annons

Trender som hemester och naturturism har vuxit sig starkare under lång tid. Det som började som en effekt av vår ökade klimatmedvetenhet har blivit ännu mer utbrett under pandemin. Men kommer våra förändrade res- och semestervanor hålla i sig även efter pandemin?

– Jag tror absolut att det kommer hålla i sig. Visst kommer det att bli en ändring i våra resvanor när fler vaccineras och pandemin avtar. Men det utesluter inte att många även fortsättningsvis kommer att välja Sverige oftare, säger Thomas Berg, vd för Dragsö Bad & Camping, där Dragsö Camping & Stugby och Havsvikens Restaurang i Karlskrona samt Ronneby Havscamping i Listerby ingår.

Nya gäster återvänder

Dragsö Camping & Stugby, beläget i Blekinges skärgård, lockar under normala år en del utländska turister med möjligheter till sportfiske av gädda. När de utländska gästerna försvann under pandemin fokuserade man mer på marknadsföring mot inhemska besökare.

– Inför förra sommaren satsade vi bland annat på att elektrifiera campingen för att kunna erbjuda bra laddningsmöjligheter för hela familjens digitala enheter. Bokningarna trillade in och vi fyllde vårt tältområde mer än vanligt.

Billigare alternativ till charter

Trots att evenemang som midsommarfirande och trubadurkvällar inte gick att genomföra med rådande restriktioner tappade anläggningen bara några hundra nätter totalt under 2020. Det nuvarande bokningsläget är 25 procent bättre än campingens bästa år före pandemin vid samma tidpunkt.

– Så våra gäster är tidigt ute med att boka i alla fall. Det har börjat droppa in en del utländska sportfiskare igen, men den allra största delen är inhemska besökare och många av de gäster som var nya förra sommaren kommer tillbaka i år, säger Thomas Berg och fortsätter:

– Nya gäster som vanligtvis åker på chartersemester upplever att mycket av det de är ute efter finns här också – till ett betydligt bättre pris. Det finns barn- och familjeaktiviteter, kompisar att leka med för barnen och restaurang för den som önskar. Dessutom finns möjligheten att åka hem om det blir skitväder, till skillnad från om du sitter fast utomlands en regnig vecka.

”Vi har fått vara innovativa”

Eva Dahlberg, som driver Grand Hôtel i Mölle tillsammans med sin familj, har ett tufft år bakom sig. I vanliga fall består deras huvudsakliga affär av att ta emot konferens- och bröllopsgäster. I nuläget tar de emot få och små konferenssällskap och har några enstaka coronaanpassade bröllop inbokade under våren, sommaren och hösten.

– Vi har fått vara väldigt innovativa i år och så kommer det att fortsätta ett tag. Det kommer nog att ta lång tid innan företag bokar in större grupper på konferens igen, och det kanske aldrig helt återgår till det som var.

Nisch mot det familjära

För att anpassa sig efter den nya situationen planerar familjeföretaget att vända sig till mindre konferensgrupper framöver.

– Vi vill nischa oss mer mot att vi är en familjär plats och lyfta de mjuka värdena. Jag tror att gemene man där ute längtar efter att få ta del av det genuina och personliga – särskilt efter den här prövande tiden.

Innan höstens bakslag med ökad smittspridning och skärpta restriktioner hade hotellet en bra sommar 2020. Beläggningen var till och med bättre än tidigare år, trots att danskarna som är en stor målgrupp uteblev. Eva Dahlberg menar att de märkte av effekten av att fler semestrade på hemmaplan.

– Ur allt ont kommer något gott. Jag tror att många svenskar har fått upp ögonen för vårt vackra land och kommer att överväga att stanna i Sverige istället för en utlandssemester även efter pandemin.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...