Annons

”Kontorsfolket tar med köpkraften ut i landet”

zoom Ola Thufvesson, platsforskare vid Lunds universitet, och Lena Mossberg, <br />
professor i marknadsförening vid Göteborgs universitet. Foto: Weijia Thufvesson/Bengt Säll
Ola Thufvesson, platsforskare vid Lunds universitet, och Lena Mossberg,
professor i marknadsförening vid Göteborgs universitet.
Foto: Weijia Thufvesson/Bengt Säll
REPORTAGE. Minskat resande. En flexiblare arbetsvardag som gör boendet friare. Nya kontorslösningar efter personliga behov. Forskarna Besöksliv har pratat med tror att pandemin kommer att förändra vårt beteende – och därmed också vad vi efterfrågar av besöksnäringen.
Annons

Nu har det gått drygt ett år sedan pandemin svepte in över världen. Besöksliv har det gångna året uppmärksammat hur den slagit hårt mot besöksnäringen, som fortsatt är i ett utsatt läge. Men hur kommer den här tiden påverka branschen långsiktigt?

Förändrade resvanor

Det finns ett par strömningar som har varit på gång en tid, där pandemin har hjälpt till att snabba på utvecklingen.

– Vi ser till exempel en koppling mellan pandemin och klimatmedvetenheten. Under det senaste året har det blivit tydligt hur onödigt flängandet vi har hållit på med är och det har snabbt tappat i status, säger Ola Thufvesson, platsforskare vid Lunds universitet.

Att flyga fram och tillbaka till en annan stad över dagen för ett affärsmöte är ett minne blott, tror Ola Thufvesson. Och detsamma gäller de privata resorna.

– Du kan inte längre skryta om att du var i New York och såg en teaterföreställning över veckoslutet. Det som gäller är att resa mer sällan och då stanna borta lite längre i stället. Statusen kommer ligga i att upptäcka platser mer ordentligt, snarare än att visa att man kan pricka av platser på sin ”bucketlist” – vilket blir som vilken hets- och överkonsumtion som helst.

Ökad efterfrågan lokalt

När vi nu vant oss vid distansarbete kommer vår fysiska närvaro på arbetsplatsen att minska, tror Ola Thufvesson. Det breddar våra valmöjligheter när det kommer till boende – och vi tar med oss köpkraften ut i landet.

– När kontorsfolket finns mer utspridda ökar efterfrågan på restauranger, bagerier och mataffärer lokalt. Det kan leda till en bättre matkultur lite mer utspritt, även i ytterområden. Vi kanske närmar oss länder som Storbritannien och Tyskland där det finns lokala krogar med bra matkultur lite överallt, säger han och fortsätter:

– Statusen på det nära och lokalproducerade kommer att öka. I dag finns det orter som bara har en mataffär kvar, men snart kanske vi kan visa upp levande samhällen igen – vilket är basen i besöksnäringen.

Ny möteskultur

Lena Mossberg är professor i marknadsförening vid Göteborgs universitet. Hon studerar marknadsföring inom turism, hotell- och restaurang med särskilt fokus på kundupplevelser, destinationsutveckling och måltidsturism. Dessutom driver hon den STF-anslutna anläggningen Villa Bro på västkusten med hotell och restaurang. Just nu startar de också upp ett ”coworking space” där man kan sitta och arbeta.

– Jag tror, precis som alla säger, att nu när vi har vant oss och utvecklat den digitala möteskulturen så kommer det att fortsätta. Vi kommer inte gå tillbaka till det vi gjorde innan när det gäller möten och konferenser. Möjligen kommer vi att se någon form av hybridmöten, där man kombinerar det fysiska och digitala på olika sätt.

Nya målgrupper

Ökad digitalisering och minskade resor kommer förstås påverka vissa verksamheter, menar Lena Mossberg. Hotellen som tidigare tog emot många affärsresenärer till exempel.

– Flera hotell har redan hittat nya inriktningar och målgrupper, till exempel koncept som longstay där man hyr ut för längre perioder och coworking-möjligheter.

Lena Mossberg tror att den inhemska turismen, med trender som svemester och naturturism, kommer att bestå även efter pandemin.

– Många har köpt på sig olika typer av friluftsutrustning och fått upp ögonen för hur skönt det är att vara ute i naturen.