Annons

Fikakultur ska sälja in Västsverige

zoom Paketeringen av fikaprodukter görs i samarbete med lokala företag och turistorganisationer
Paketeringen av fikaprodukter görs i samarbete med lokala företag och turistorganisationer
NYHETER. Turistrådet Västsverige ska stödja flera västsvenska kommuner med med utveckling och paketering av nya fikaprodukter. Detta för att skapa inkomster till besöksnäringen i Västsverige.
Annons

Krog- och kaféguiden White Guide listar årligen Sveriges bästa kaféer. Där går att utläsa att fikakulturen i västra Sverige är stor.

– Området från Göteborg via Alingsås och Vara upp till Götene och Lidköping har 80 procent av alla White Guide-kaféer i Västsverige. Därför känns det helt rätt att göra en satsning på fika just här, säger Gunilla Davidsson, produktutvecklare, Turistrådet Västsverige.

På flera håll i världen har man fått upp ögonen för svensk fikakultur. Kafékedjan Fika, som serverar svenska bakverk och konditorivaror, är en av de hetaste caféerna i New York. BBC har varit i Sverige och gjort reportage om ”Swedish fika”och i sommar besöker USA Today kafétäta Alingsås.

– Trenden är att besökare inte bara vill åka till de traditionella besöksmålen. De vill uppleva det genuina, gärna i sällskap med lokalbefolkningen. Kombinationen av detta får turisterna när de besöker svenska kaféer, säger Gunilla Davidsson.

Stöttar tre västsvenska kommuner

Turistrådet Västsverige stöttar Alingsås, Vara och Lidköping med affärs- och produktutveckling, paketering och marknadsföring av fikaprodukter.

Paketeringen av fikaprodukter görs i samarbete med lokala företag och turistorganisationer. Varje ort lyfter fram sina egna unika värden, som man kopplar ihop med fika.

– I våra internationella kontakter med såväl reseoperatörer som media och bloggare har vi fått stort gensvar på fikavandringen i Alingsås och många frågor om fika den senaste tiden, inte minst från Storbritannien, Norge och Tyskland, säger Ann-Charlotte Carlsson, kommunikationschef, Turistrådet Västsverige. 

Gunilla Davidsson, produktutvecklare på Turistrådet Västsverige är redan igång och marknadsför den här delen av Sverige som fikakulturens näste. 

– Vi jobbar mycket med sociala medier och kommer att lyfta den svenska fikakulturen där. Turistrådet presenterade fikavandringen i Kaféstaden Alingsås på ITB-mässan i Tyskland i mars och när vi kommunicerar till utomlands så krokar vi alltid arm med Visit Sweden i vår kommunikation, svarar Gunilla Davidsson, produktutvecklare, Turistrådet Västsverige.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...