Annons

”Både vinnare och förlorare”

zoom Foto: Unsplash samt pressbild Visita Thomas Jakobsson
Foto: Unsplash samt pressbild Visita Thomas Jakobsson
ANALYS. Sett till antalet konkurser var 2023 ett riktigt bottenår. Hela 816 företag inom logi och restaurang kastade in handduken. Besöksliv fick ett samtal med Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson om det tuffa läget i branschen.
Annons

Hur ser det ut inför 2024?

– Tyvärr ligger inledningen av året på samma höga nivå. I januari 2024 handlade det om 124 företag, vilket under de senaste 15 åren bara överträffats i början av pandemin. Även under februari 2024 var det ungefär dubbelt så många mot normalläget. Sedan är det klart att det märks mindre i storstäderna än på en mindre ort där en eller två restauranger kan utgöra hela utbudet.

Varför händer detta nu?

– Det är svårt att veta. Men framför allt har alla haft svårt att försvara sin lönsamhet i ett läge med extrem prisutveckling. Hyror, personal, el, arbetsgivaravgifter, alkoholskatt, råvarukostnader… Allt har gått upp. Dessutom har efterfrågan sjunkit, framför allt inom restaurang där vi också ser flest konkurser.

Samtidigt spår många att vi går mot bättre tider?

– Det kommer dröja. Råvarupriserna har dragit i väg, vilket indikerar att det för många kommer att vara tufft att få lönsamhet under en lång tid framöver. Men som i alla perioder av ekonomiska förändringar finns både vinnare och förlorare. De som är konkurrenskraftiga kan höja sina priser och överleva. Det är inte ett kul läge men det är långt ifrån dåligt för alla.

Du kan läsa intervjun samt se siffror och statistik på uppslaget Mätbart i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...