Annons

Eva Östling riktar skarp kritik mot för långsamt snabbspår

zoom Det råder akut kockbrist. Ändå är Snabbspåret som skulle kunna sätta nyanlända i arbete alldeles för långsamt. Det säger Visitas vd Eva Östling.
Det råder akut kockbrist. Ändå är Snabbspåret som skulle kunna sätta nyanlända i arbete alldeles för långsamt. Det säger Visitas vd Eva Östling.
NYHETER. Snabbspåren för nyanlända fungerar dåligt och går alldeles för långsamt. Det menar Visitas vd Eva Östling, som riktar skarp kritik mot Arbetsförmedlingen.
Annons

Visita och Hotell- och Restaurangfacket (HRF) skapade ett eget valideringsverktyg och var tidigt ute med att etablera ett snabbspår för kockar. Knappt två år senare är Eva Östling, vd för Visita, starkt kritisk till hur Arbetsförmedlingen hanterat snabbspåren för nyanlända.

– Hittills är resultatet för dåligt. Det är allt för få som fått arbete via snabbspåret. Arbetsförmedlingen har inte lyckats i sitt uppdrag, helt enkelt. Organisationen kring snabbspåret har inte fungerat som det är tänkt, säger hon.

Östling: ”Gjort vår del”

Branschen skriker efter fler kockar. Men alldeles för få kockar har hittills kommit ut i arbete genom snabbspåret, enligt Visita. 

– Arbetsförmedlingen måste ta sitt ansvar och förändra sin organisation kring detta. Medlemsföretagen har tagit sitt ansvar och utbildat validerare, men sedan har processen tagit stopp inne i Arbetsförmedlingens maskineri. De nyanlända kommer aldrig ut på arbetsmarknaden, trots ett skriande behov från såväl de nyanlända själva som näringen, säger Eva Östling.

Visita och HRF har haft flera möten med arbetsmarknadsministern, statssekreteraren och Arbetsförmedlingen för att få till en ändring.

– Vi och näringen har gjort vår del. Nu måste den icke-fungerande processen på Arbetsförmedlingen förändras, säger hon.

Snabbspår inget ”quick fix” enligt AF

Totalt har 13 olika branscher inlett olika typer av valideringsprocesser inom snabbspåret. Roy Melchert, chef för integration och etablering på Arbetsförmedlingen, menar att arbetet går framåt och att siffrorna pekar åt rätt håll.

– Men det finns det som kan göras bättre både generellt och specifikt i vissa snabbspår. Det gäller till exempel att säkra ett förankrat och fungerande arbetssätt för att få fram rätt kandidater och förbättra arbetet över hela landet. Sedan är det centralt om vi kan ha ett väl fungerande och konstruktivt samarbete med parterna för snabbspåren, säger han.

Enligt Roy Melcher har Arbetsförmedlingen också arbetat internt med förankring och implementering.

– Ett snabbspår är ingen ”quick fix” eller genväg till arbete, utan det är ett sätt att snabba på vägen till arbete genom kartläggning, bedömning och vid behov komplettering av kunskaper och utbildning. I slutänden är det alltid den enskilde arbetsgivaren som avgör om man tycker att en person är anställningsbar, säger Roy Melcher.