Trelleborg vill locka fler "nördturister"

Trelleborg. Sjöormen. Foto: Pressbild

Sjöormen på Stortorget i Trelleborg är ett populärt besöksmål. Nu ska antalet besökare till staden växa – målet är att öka turismomsättningen från 850 miljoner kronor till en miljard kronor.

NYHETER. Med samverkan mellan turistföretagen, nischade evenemang och en satsning på regionala besökare. Så ska Visit Trelleborg öka stadens turismomsättning med 15 procent – till nära en miljard kronor.

Ditte Fagerlund.

Trelleborgs besöksnäring går för högtryck, sedan 2009 har turismomsättningen ökat med 25 procent till 850 miljoner kronor. Och nu är planen att den siffran ska växa dramatiskt.

– Vi har ett högt uppsatt mål att öka turismen med 15 procent fram till 2019. Och det är inte taget ur luften, de senaste sju åren har vi sett en konstant tillväxt, säger Ditte Fagerlund, vd för Visit Trelleborg.Artikeln fortsätter under annonsen

Fokuserar på evenemang

För att nå målet är tanken att lyfta besöksmål i kommunen genom olika typer av samverkansprojekt.

– Som exempel kan nämnas Smygehuk, där finns en stor potential att jobba mer med marknadsföring och att lyfta området med fler faciliteter, som restauranger. Vi har startat ett projekt där vi samannonserar med det lokala näringslivet.

Visit Trelleborg har också ett nytt verksamhetsområde som de ska fokusera starkt på framöver.

– I vårt uppdrag ingår numera evenemang. Vår roll är att stödja befintliga tillställningar och att värva nya. Vi har påbörjat en inventering av våra arenor och lokaler och vi kommer att hjälpa till med kontakten mellan arrangörer och kommunen. Dessutom ska vi ge stöd när det gäller marknadsföring.  

Riktar in sig på nördturism

Eftersom Trelleborg är en liten stad så riktar man in sig på en speciell typ av evenemangsbesökare.

– Vi har en låg hotellkapacitet så det gäller att hitta små evenemang, med rätt typ av människor. Det handlar om ”nördturister” som kan lägga mycket pengar. I juni kommer engelska ground hoppers hit, de vill se så många fotbollsmatcher de kan inom ett visst område. Vi har tagit fram ett program med transport och boende, och vi har fått in hela sju matcher på tre dagar. En stor del av hotellrummen bokades upp av det gänget, säger Ditte Fagerlund.

Ground hoppers är fanatiska fotbollsfans som vill se så många matcher på olika arenor som möjligt. Förra sommaren gjorde SVT en dokumentär om följare av ground hoppers.

Vad har ni mer för "nördturister" i sikte?

–Vi har precis börjat med detta, det var en ren slump att vi fick nys om ground hoppers. Nu kommer vi att hålla ögonen öppna, det kan handla om veterantävlingar inom idrott. Och dessutom har vi ju dem som är intresserade av vikingaborgen, de är ju också nördar på ett sätt.

Utöver tyska och engelska turister är regionala besökare den grupp som ökar mest. Och bakom utvecklingen ligger Pågatågets framgångar.

– Förra året var den bästa sommaren hittills för Pågatåget och det märkte vi av i turistcentret, vi ökade med 80 procent under juli månad. För att locka regionala besökare ska vi annonsera på tågen för vår vikingaborg och vi ska bli mer aktiva i sociala medier. De besökarna är extra viktiga eftersom de kommer året runt. 

Ska stötta besöksnäringen

För att finansiera turistsatsningarna har Visit Trelleborg en budget på cirka 650 000 kronor. Den kommer till stor del att gå till marknadsaktiviteter. Utöver detta kommer man att stötta besöksnäringen på olika sätt. 

– Turismen har en jättestor betydelse för besöksnäringen och det är viktigt för oss att ha något som skapar sysselsättning året runt. Och näringen är bred, det handlar om transporter, bensinmackar och servicepersonal som möter turisterna. För att hjälpa dem att hitta varandra och få till samarbeten ska vi satsa på informationsträffar.

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Gondolbana, Skövde

Gondolbana ska ta Skövdes turism till nya höjder

NYHETER. Investerar 75 miljoner för 700 meters banväg.

Annons
Fazer matsvinn

Fazer räddade 450 000 portioner mat

NYHETER. Företagets kamp mot matsvinn gav utdelning.
Håkan Hellström på Liseberg

Liseberg hyllar Håkan Hellström med egen utställning

NYHETER. Öppnar i helgen: Besökare får spela in låtar och se konserter.
CEO

Clarions direktörer byter jobb med varandra

NYHETER. Hotellkedjans toppar kliver ur sin komfortzon för att lära.
Marcus Samuelsson 1

Marcus Samuelsson vill att fler ska äta mer grönt

NYHETER. Lanserar nytt menykoncept: "Vi måste tänka så här". 
Stora Hotellet, Jönköping 1

Gammal "hotell-dam" byggs ut för 40 miljoner

NYHETER. I landets fjärde största hotellregion Jönköping finns rumsefterfrågan.
Cykelturism 1

Så ska Värmland locka besökare på två hjul

NYHETER. Satsar en halv miljon kronor – vill bli ett "cykellän".
Eva Östling 1

Efter tuffa förhandlingar – strejken avblåst

NYHETER. Östling: "Glad att företagen får arbetsro och att vi landar på märket".
Rullskidor.

Här rullas ny multiskidbana ut

NYHETER. Orsa Grönklitt får ytterligare ny reseanledning.
Himmelfjäll 1

Landets största fjällsatsning – prislapp 1,2 miljarder

NYHETER. 2019 öppnar Himmelfjäll: 2600 bäddar, 9 liftar, 24 backar.
Hotellreception 1

Efter terrorattacken: Liten påverkan i hotellbokningar

NYHETER. Påskveckan ändå lugnare än en normal arbetsvecka.
Radisson. 1.

Radisson spa-satsar i nytt samarbete

NYHETER. Gästerna tas med på tidsresa i nyrenoverade hotellet.
Voxnabruks camping

Han vill göra Voxnabruk känt i världen

PORTRÄTT. Så satsar Christoffer Karlström på att förlänga säsongen.
Årets Friluftskommun 2017

Är de Sveriges sportigaste kommuner?

NYHETER. Örebro och Huddinge får dela på pris för bästa friluftskommun.
Juniorkocklandslaget 3

Här är nya Junior- kocklandslaget

NYHETER. De 8 ska tävla med lagkapten Annie Lundin i spetsen.
Skiss nya Furuvik

Furuvik storsatsar på koncepthotell för 30 miljoner

NYHETER. Nya anläggningen precis vid havet: "Planerat länge".
Hafsten Resort

De är landets bästa campingar

NYHETER. Hafsten Resort i Bohuslän är Årets Campingföretagare.
Scandic Karma

Hotelljätten tar upp kampen mot matsvinnet

NYHETER. Scandic inleder samarbete med ny hajpad app.
Härnösands gymnasium

Höga Kusten får ny lärlingsutbildning

NYHETER. Så ska kompetensbristen minskas: ”Finns stort behov”. 
strejkscandic

Företag skyddas mot strejk-smällen

NYHETER. Vid strejk: Svenskt Näringsliv står för alla direkta kostnader.
Arlanda.

Flygtrafiken i landet ökar

NYHETER. Visit Sweden: "Gläds åt fler internationella turister".
Murat Togan, Fiskmagasinet 1

Prisvinnande restaurang: "Hetaste öltrenderna just nu"

NYHETER. Murat Togan på Fiskmagasinet matchar öl som vin med mat.
strejk2

Strejkvarslade företag: "Medför en viss oro"

NYHETER. HRF har varslat 19 företag i sex städer om strejk.
Vårskidåkning.

Vårskidåkning – en växande trend

NYHETER. Succé när skidanläggningarna förlänger säsongen.
Visitas vd Eva Östling och förhandlingschef Antje Dedering.

Förhandlingarna strandade – risk för strejk

NYHETER. Visita: "Ett hot mot svensk ekonomi."
Eleven Madison Park 1

Här ligger världens bästa restaurang

NYHETER. Prestigelistan World’s 50 Best Restaurants är nysläppt.
Frösö park bygger ut

Frösö Park bygger ut: "Vi vill skapa en destination"

NYHETER. Hotellet bygger 96 nya rum – vill omsätta 100 miljoner om 3 år.
Max Samhall samarbete

Max prisas för sitt hållbara tänk

NYHETER. Kedjan toppar SBI Index sjunde året i rad. 
Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg 1.

Design ska locka fler långväga mässbesökare

NYHETER. Stockholmsmässans blickar framåt.
Eva-vårbudget

Eva Östling: "Förhandlingarna fortsätter"

NYHETER. Än har Visita och HRF inte enats om nytt avtal.
Meet the locals 1

Här skapas unik turism av lokalborna

NYHETER. Vardagsmat för svensken blir exotiskt resande. 
ICE Hotel

Minusgrader ska ge plus i kassan hos ishotellet

NYHETER. Öppet året runt ger skjuts åt intäkterna för Icehotel.
SM-mästare sommelieri 2016: Fredrik Lindfors

Han är Sveriges bästa sommelier – igen!

NYHETER. Fredrik Lindfors vann SM för andra året i rad.
Ansia Camping reception 1

"Att vara 5-stjärnig är en konkurrensfaktor"

NYHETER. Ansia en av 13 toppcampingar. 
Tomas Ringby Peterson.

Han ska styra Svensk Camping

KARRIÄR. Så vill Tomas Ringsby Petersson locka fler medlemmar.
Petter Stordalen 1

Stordalen köper Göteborgs-hotell: ”Vi ska bli dubbelt så stora”

NYHETER. Blixtsnabbt beslut – budade över Best Western.
Avtal 2017.

Visita och HRF fortsätter förhandla om nytt avtal

NYHETER. Parterna har inte enats – möts igen på söndag. 
 
Samisk skolavslutning

Samiska besöksmål sprids över världen

NYHETER. Upplevelser ska säljas i paketform. "Ännu hemliga".
Katarina Romell.

Hon ska växla upp på slottshotellet

NYHETER. Katarina Romell är ny vd på Görvälns slott.
Joacim Johansson

Efter två toppår – Astrid Lindgrens Värld utökar

NYHETER. Bra siffror möjliggjorde köp av författarens barndomshem.
Wayne's Coffee 1.

Här är kaffekedjan som är bäst på franchise

NYHETER. 250 ansökte om att få driva Wayne's-kaféer – 15 godkändes.
World's 50 Best 1

Tunnsått med svenska restauranger på prestigelista

NYHETER. World's 50 Best räknar ner – bara Nilssons Fäviken med.
Kocklandslaget 2017.

Nya Kocklandslaget: "Vi siktar bara på guld"

NYHETER. Siktar på att inta översta pallplats – både i VM och OS.
Dalarna

Dalarna rustar för tuffare konkurrens

NYHETER. Kraftsamlar i kampen om internationella turister.
Clarion Sense

”Vi ska bli Luleås största hotell”

NYHETER. Clarion Sense bygger ut – satsar 80 miljoner.
Svante Melander Amanda Lydahl från Wisbygymnasiet

Gymnasie-SM: ”Helt oväntat att vi tog guld”

NYHETER. Deltagare från Wisbygymnasiet kammade hem segern.
Countryside Hotels 1

Hotellkedja slår ett slag för hållbar kärlek

NYHETER. Garanti ger par pengarna tillbaka vid skilsmässa.
At Six incheckning

Redo för incheckning i hotellkvarteret Urban Escape

NYHETER. Största byggprojektet på 30 år – prislapp 5 miljarder.
Njem Hatom, 26, Smak.

Från Syrien till jobb på Malmö-restaurang

PORTRÄTT. Njem Hatom, 26, har hittat hem – och ny karriär.
rutabaga

Mathias Dahlgren dumpar stjärnor och startar vegovåg

NYHETER. Experten: "Det gröna skiftet är mer än en fluga".

Aljoša Lagumdžija

Södertälje satsar som turistdestination – i Finland

NYHETER. Samarbete ska locka finska turister.

McDonald's säljer

McDonald's i storaffär: Säljer svenska verksamheten

NYHETER. Ingen skillnad för franschisetagare – vill öppna fler restauranger.