Annons

7 appar som klickar besöksnäringen in i framtiden

zoom Kartor över skötrum, tågbiljetter under huden och digitalt guidade turer - de ä några av de moderna appar som tar besöksnäringen in i framtiden.
Kartor över skötrum, tågbiljetter under huden och digitalt guidade turer - de ä några av de moderna appar som tar besöksnäringen in i framtiden.
LISTA. Det gäller att hänga med. Besöksliv listar sju digitala innovationer inom besöksnäringen.
Annons

1. STF i fjällen

Vad: Svenska Turistföreningen lanserade 2016 en fjällapp med information om över 600 etapper, som ett svar på önskemål från barn och unga. Utöver handfasta uppgifter kring leder och övernattningsmöjligheter låter STF i Fjällen användaren dela med sig av insamlade toppmärken och stugmärken i sociala medier.

Ur branschperspektiv: Ovanligt tydligt exempel på att kombinera information och tradition med den digitala delningsvilja som finns hos unga resenärer.

Liknande tjänster: Fjällsäkerhetsappen har som utgångspunkt att överföra traditionellt fjällsemesterbeteende till digital form, men med fokus på trygghet. I Fjällsäkerhetsappen kan användaren löpande bekräfta sin färdplan genom meddelanden som når vänner, familj och fjällräddning.

Plattform: Itunes Appstore och Google Play.

Kostnad: Gratis.

Hemsida: Svenskaturistforeningen.se

 

 

2. Skötrumskartan

Vad: App som lanserades våren 2017 av tre vänner som ägnat delar av föräldraledigheten åt att kartlägga bebisvänliga etablissemang i Stockholm. Listar i skrivande stund drygt 200 restauranger, kaféer och kulturinstitutioner. ”Skötrumskartan visar vart du bekvämt kan rulla vagn”, sammanfattar grundarna Susanna Sjöberg, Sanna Rydqvist och Amanda Broomé konceptet. Utöver skötbord omfattar kriterierna bland annat framkomlighet och barnstolar. På det kompletterande Instagramkontot Skotrumskartan listar redaktörerna personliga, tillfälliga och aktuella rekommendationer. Att etablera sig i fler städer är ett uttalat mål.

Ur branschperspektiv: Skötbordskartan lotsar vagnförare rätt direkt. Trevligt för både besökare och restaurangföretagare.

Liknande tjänster: Trotjänaren Barn i stan har delvis samma information, men inte samlad på samma lättöverblickbara och koncisa vis.

Plattform: Appen finns i skrivande stund bara i Itunes Appstore.

Kostnad: Gratis.

Hemsida: Skotrumskartan.se

 

3. Meetpoint

Vad: En digital plattform för att digitalisera möten. Flödet genom Meetpoint före, efter och under mötet drivs av en virtuell moderator. Till tjänsten hör också ett antal integrerade mötesverktyg, för medverkande på distans under och efter konferensen eller för att ta med sig information hem och presentera för sitt team. I vinter lanseras tjänsten som en skalbar produkt. Visit Swedens tidigare vd Thomas Brühl är en av grundarna och utvecklarna av Meetpoint.

Ur branschperspektiv: Nya möjligheter för den som arrangerar möten, konferenser och kongresser. Kostnads- och tidseffektivt. Mötet och dialogen kan fortsätta på distans under hela året.

Liknande tjänster: Run Your Meeting och Meeting Application är två stora amerikanska mötesappar.

Plattform: En betaversion kommer att finnas tillgänglig under vintern 2017 i Itunes Appstore och Google Play.

Kostnad: Ej bestämt, men priset ska baseras på en kostnad per event och därefter skalbart utifrån antal deltagare.

Hemsida: Funkismultimedia.se

 

 

4. Chip hos SJ

Vad: SJ kan sedan i våras läsa av biljetter som lagras på chip under huden. I nuläget beräknas cirka 2 000 svenskar ha denna typ av teknisk lösning. Chippet är stort som ett riskorn och skjuts in under huden, oftast på ovansidan av handen mellan tumme och pekfinger. Enligt bolagets presstalesperson Stephan Ray var det resenärer som redan hade chip i handen som frågade om det gick att lägga till SJ:s biljetter där, varpå tågbolagets digitala utvecklingsverkstad SJ Labs tog fram en sådan teknik. Informationen är kopplad till resenärens SJ Prio-nummer. I dagsläget krävs även en kompletterande biljett, samt legitimation, även av chipbärarna.

Ur branschperspektiv: Kroppsintegrerade chip befinner sig ännu i sin linda. SJ är tidigt ute inom en informationsrevolution.

Liknande tjänster: Chippen fungerar hos vissa av gymkedjan Sats anläggningar, i övrigt är tekniken inte anpassad.

Plattform: Chip som fästs under huden.

Kostnad: Cirka 1 500 kronor för ett chip.

Hemsida: Aktuell information om chip finns på Chipster.nu. SJ Labs finns på Google Play och i Itunes Appstore.

 

5. Storyspot

Vad: Här går det att dela podcasts och ljudberättelser kopplade till fysiska platser. Inte bara kända destinationer får en historia knuten till sig. På Storyspot finns bland annat berättelsen om ett grustag och artisten Justin Bieber – som drog i väg för att åka cross under sin senaste Sverigeturné. Kommunikatören Lisa Evertsson Norrevik har utveckla Storyspot med finansiering från både Vinnova och Tillväxtverket.

Ur branschperspektiv: Professionella guider och turistbyråer kan dela berättelser och indirekt marknadsföra sig.

Liknande tjänster: Detour är populär i USA. Stockholmsaudioguiden Magiska platser kostar 129 kronor för elva berättelser.

Plattform: Beta-version hos Appstore.

Kostnad: Gratis.

Hemsida: Storyspot.io

 

6. Digital camping

Vad: Campingkedjan First Camp lanserade 2017 en app för sin kundklubb First Club, som har över 50 000 medlemmar. Användaren kan boka plats eller stuga, se karta över området med mera.

Ur branschperspektiv: Många kundklubbar finns redan i app-form. En komponent som hör till i ett modernt kundservicetänk.

Liknande tjänster: Förmånskortet Camping Key Europe, som krävs för att bo på campingar anslutna till SCR Svensk Camping, finns också som app.

Plattform: Tillgänglig i Appstore och Google Play.

Kostnad: Gratis.

Hemsida: Firstcamp.se

 

7. Visitas guide

Vad: För att konsumenter som vill stödja bra företag lätt ska hitta till de som tar ansvar för såväl gäster som medarbetare, har Visita tagit fram appen ”Bra ställe”. Den guidar till alla Visitamedlemmar på konsumentmarknaden.

Ur branschperspektiv: Företag som följer lagar, avtal och näringens etiska regler lyfts fram. 

Liknande tjänster: Saknas.

Plattform: Appstore eller som vapp på desktop.

Kostnad: Gratis.

Hemsida: Visita.se

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...