Annons

Det vill morgondagens turister äta

zoom Syftet med konferensen är att ta reda på vilka måltidsupplevelser<br />
 turister vill ha när de besöker Sverige. Foto: Tina Stafrén
Syftet med konferensen är att ta reda på vilka måltidsupplevelser
turister vill ha när de besöker Sverige.
Foto: Tina Stafrén
NYHETER. Under en ny mat- och turismkonferens ska forskare och besöksnäring prata om hur man fångar matintresserade utländska turister i framtiden.
Annons

När utländska turister besöker Sverige står mat- och dryckesupplevelser ofta högt upp på agendan. Därför kopplar Visit Sweden nu ihop företag och organisationer i besöksnäringen med forskare och experter inom mat under konferensen Tomorrow´s Food Travel, som arrangeras i Göteborg den 9–10 oktober.

Syftet är att ta reda på vilken typ av måltidsupplevelser morgondagens turister vill ha när de besöker Sverige, och att utveckla och stärka internationell marknadsföring och produktutveckling.

Fyra teman

Programmet tar avstamp i en trendanalys som har gjorts på uppdrag av Visit Sweden och som resulterade i fyra olika teman: hållbara måltider, holistisk hälsa, matdemokrati och digitala upplevelser. Bland talarna finns bland andra en insektskock från Finland, en dansk trendexpert på måltidsupplevelser och ordföranden för ett internationellt nätverk med 24 städer som stärker sina destinationer med mat.

– Det ska bli mycket spännande att träffa människor som jobbar med olika aspekter av måltidsturism, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden. Men också att få inspiration från talare från jordens alla hörn och höra deras syn på framtidens måltider.

Vad hoppas du att konferensen ska leda till?

– Att människor träffas och får inspiration för framtiden. Det kommer förhoppningsvis leda till fler och bättre måltidsupplevelser i Sverige som utländska turister kan lockas av.

Stärka internationell marknadsföring

Konferensen är ett samarbete mellan Handelshögskolan vid Göteborgs universitets Centrum för turism, Turistrådet Västsverige, Göteborg & Co och Visit Sweden. Den är en del av den fyraåriga satsning på måltidsturism som Visit Sweden gör tillsammans med regionala samarbetspartners på uppdrag av Jordbruksverket.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...