Annons

Eskilstuna bäst på att marknadsföra sig själv

zoom För sjunde året hyllas den stad eller destination som<br />
 har varit bäst på att marknadsföra sig själv. Foto: Pressbild
För sjunde året hyllas den stad eller destination som
har varit bäst på att marknadsföra sig själv.
Foto: Pressbild
NYHETER. Eskilstuna är destinationen som kammar hem flest röster i tävlingen Placebrander of the year. Bakom utmärkelsen ligger ett långt och strategiskt arbete med att positionera Eskilstuna som en hållbar destination.
Annons

– Det var ovanligt jämnt i år mellan alla fyra bidrag, det har aldrig varit så jämt, säger Helena Nordström, grundare av Placebrander som delar ut priset.

För sjunde året hyllas den stad eller destination som har varit bäst på att marknadsföra sig själv. Efter att en jury tagit fram de fyra finalisterna Eskilstuna, Jämtland, Örebro och Höga Kusten, gick utmärkelsen efter en framröstning av allmänheten, till den förstnämnda.

Motiveringen lyder:

”En plats som vänt sig till invånarna för att hitta sin själ. Formulerat sin särprägel och använt den i både utveckling och marknadsföring. Skapat en tydlig position på en marknad där många svenska platser liknar varandra. En plats som dessutom tar tag i en av vår tids främsta utmaningar och bidrar till en bättre värld. En plats som gör evolution”.

–Eskilstuna imponerade på juryn för att de har jobbat på ett inspirerande sätt med en av vår tids största utmaningar. Och uppenbarligen har det också imponerat på allmänheten som röstat fram vinnaren, säger Helena Nordström.

2016 startade Eskilstuna kommun ett arbete med att identifiera stadens särprägel. Man kom fram till att hållbarhet var det man ville identifiera sig med och jobba vidare med i marknadsföringen av platsen. En av flera satsningar är Retuna Återbruksgalleria som blivit uppmärksammad av World Economic Forum, BBC och The Guardian.

–Det var The Guardian som utnämnde Eskilstuna till ”The world capital of recycling”, och det är både kommun, näringsliv och allmänhet som har drivit den här satsningen, som har skapat nationell och internationell attraktion till platsen, säger Helena Nordström.

Tävlingen genomförs för sjunde gången, där allmänheten röstar fram bästa platsmarknadsförare av fyra finalister.

Totalt fick man in 4405 röster fördelat på:

Eskilstuna: 1380

Höga Kusten: 1120

Örebro: 1035

Jämtland: 870

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

För att stärka svensk måltidsturism behövs nya perspektiv och idéer från andra länder. Så resonerade Visit Sweden när de skickade iväg fyra företagare inom besöksnäringen på inspirationsresa till Skottland. Resultatet bl...