Annons

Frida Nilsson: ”Tyvärr behövs en arena som lyfter kvinnor”

zoom Utmärkelserna motiverar årets Stella-kock Frida Nilsson att gasa på ännu mer.   Foto: Pressbild
Utmärkelserna motiverar årets Stella-kock Frida Nilsson att gasa på ännu mer. Foto: Pressbild
NYHETER. Två tunga priser – inom loppet av bara två veckor. Om kocken Frida Nilsson gjorde sig ett namn redan i ”Kockarnas Kamp” så är hon med flera utmärkelser nu en talang man bör känna till inom matvärlden.
Annons

Två tunga pris. Först Skånska Gastronomipriset och sedan i början av veckan Årets Stella-kock på Stellagalan. Det är en omtumlad och hedrad Frida Nilsson som Besöksliv når efter en intensiv vecka.

Hur känns det efter allt detta prisregn?

– Lite overkligt, jag har nog inte riktigt förstått det ännu. Det är definitivt inget jag förväntat mig, men jag är självklart otroligt tacksam och ödmjuk inför att få båda dessa utmärkelser. Det är skönt att se att hårt arbete och långa timmar i köket betalar sig.

Vad gör det med dig som kock att få sådana här prestigefyllda utmärkelser?

– Ärligt talat har jag ingen aning, jag har väldigt svårt att ta in det. Men det motiverar mig snarare att gasa ännu mer.

 Varför är Stellagalan, som premierar kvinnor inom restaurangbranschen, viktig?

– Jag skulle vilja svara att den inte är viktig, men tyvärr så behövs en arena att premiera och lyfta fram kvinnor i branschen. Kanske främst för att bana vägen för framtida generationen och visa att det finns en ljus framtid och förändring är på gång, något långsamt, men bollen är rullning.

Finns det något pris eller tävling du skulle vilja vinna som du inte redan vunnit?

– Jag skulle nog kunna tänka mig att vinna Årets Kock som första kvinna sedan 1987, men har inte bestämt mig om jag ska ge det en chans eller inte. I övrigt vore det kul att få Nobels fredspris som kock, även om det antagligen är en omöjlighet.

Vad har din medverkan i tv-programmet ”Kockarnas Kamp” tillfört din karriär?

– Bättre nerver… Nej, men svårt att säga. Jag hade noll koll på hur tv-produktioner fungerade och var otroligt nervös inför första besöket på gården. Men när man ser tillbaka så blir det ganska tydligt att jag blev tryggare i mig själv efter Kockarnas Kamp och vågade köra mitt race, för det fungerade ju ganska bra.

Vad är din drivkraft?

– Min största drivkraft är samspelet med gästerna när man ser att de får en upplevelse de kommer minnas och ta med sig hem. Eller när jag ser att mitt team utvecklas både individuellt och tillsammans som grupp.

Du har varit köksmästare på hajpade hotellet MJ’s i Malmö i två år nu. Vad har du lärt dig under resans gång?

– Jag har lärt mig mycket om helheten i restaurang- och hotellupplevelsen, då jag har fått möjligheten att vara med och sätta ramverket i båda delar på MJ’s. Att lyfta blicken från tallriken och lägga fokus även på belysning, atmosfär, service och detaljer. Och vara med om att bygga ett team från grunden och att försöka få alla att se samma slutbild, jobba mot samma håll och att utvecklas tillsammans.

Vad på menyn skulle du säga är typiskt ”dig”?

– Jag skulle säga en kålrätt som varit med från dag ett på MJ’s som har ändrat utseende efter säsong men idén och smakbilden är den samma. Där är kålen i centrum med smaker som harissa, valencia mandel och getyoghurt.

Du är en förebild för många unga kockar idag. Ditt bästa tips för någon som ska ge sig ut i arbetslivet och vill skapa sig ett cv så som ditt?

– Mitt tips är att inte enbart vilja bygga CV efter restaurangnamn utan efter duktiga ledare som är villiga att pusha dig framåt och visa vägen. Våga ställa krav på utveckling och ta ansvar för din egen utveckling. Stanna inte för länge på ett ställe i början på karriären, efter 1,5 – 2 år har man samlat på sig det mesta från en restaurang och är redo att gå vidare till nya utmaningar.

Vem har varit din mentor?

–Jag har haft en nära ledare i Miri Sumiq som jag jobbade med under min tid på Clarion, han har lärt mig otroligt mycket om helhetsupplevelsen och att sätta gästen i fokus.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...