Annons

Hållbara val i fokus på årets kunskapsfestival om mat

zoom
"Mitt hållbara matval" är temat på den fjärde upplagan av kunskapsfestivalen. Foto: Matologi
NYHETER. Temat på årets kunskapsfestival Matologi är hur konsumenter ska göra rätt matval – personligt och politiskt. ”Vi hoppas att kunskapen påverkar konsumenternas val även på restauranger”, säger pressansvarig Frida Kempe.
Annons

För fjärde året arrangeras kunskapsfestivalen Matologi i Stockholm, med Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU som avsändare. Syfte är att sprida kunskap som utgår från SLUs forskning. Festivalen tar sitt avstamp i mat, hälsa och hållbarhet och årets tema är ”Mitt hållbara matval”.

– Eftersom det är valår så tyckte vi att det passade att sätta maten och råvarorna i ett politisks sammanhang. Temat innefattar val både utifrån en personlig och en politisk aspekt, som hur det påverkar klimatet, hälsan, djuren, naturen, ekonomin, säger festivalens pressansvarige Frida Kempe.

Medvetna val på krogen

Genom seminarier och paneldiskussioner vill man sprida kunskap utan pekpinnar, målet är att besökarna ska kunna gå därifrån och göra mer medvetna val, i butikshyllan och på restaurangen.

– Det kan handla om allt ifrån valet mellan ekologiskt eller konventionellt odlade råvaror, om matsvinn, olika märkningar, som många känner igen men inte vet vad de står för. Det kan också vara kunskap om för- och nackdelarna med att äta helt vegetariskt, säger Frida Kempe.

Paul Svensson lagar mat på syrsor

SLUs forskarteam är på plats för att besökarna ska kunna ställa frågor. Ett forskningsprojekt kring insekter som protein drivs av professor Anna Jansson och hennes forskarlag. Under Matologi ska hållbarhetsprofilerade kocken Paul Svensson presentera två rätter baserade på svenska hussyrsor.

En programpunkt handlar om framtidens företag inom branschen, där det finns innovativa foodtech- och start-up-bolag som utmanar den traditionella livsmedelskedjan. Det kan handla om allt ifrån primärproduktion, förädling och matlagning till konsumtion, restaurang, svinn och återföring till jorden.

Festivalen är i första hand konsumentinriktad, varför har ni inte inkluderat restauranger, kockare och krögare i er målgrupp?

– Kocken Johanna Westman deltar i panelsamtal och pratar ut perspektivet som kock. Tyvärr blir det lite för stort om vi ska ta in alla på en gång, samtidigt hoppas vi att konsumenterna ska bli mer medvetna och ställa högre krav och ta ställning även i valen de gör på restauranger, säger Frida Kempe.

I fjol hade Matologi 8000 besökare, i år hoppas

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita