Annons

Julborden gav stark avslutning på 2018

zoom Hotel Skansen på Öland är en av de aktörer som rapporterar en framgångsrik julbordsförsäljning 2018. Foto: Hotell Skansen
Hotel Skansen på Öland är en av de aktörer som rapporterar en framgångsrik julbordsförsäljning 2018. Foto: Hotell Skansen
NYHETER. Försäljningen av julbord slog på många restauranger återigen rekord 2018. En tydlig trend var, föga förvånande att mer grönt fick ta plats bredvid skinkan och sillen.
Annons

När julen nalkades hade högkonjunkturen bromsat in, enligt SCB:s siffror för tredje kvartalet, men det rubbade inte svenskarnas starka tradition att gå ut och äta julmat tillsammans. Besöksliv har pratat med några av de restauranger som serverade julbord, samtliga rapporterar en succésäsong.

– Det var den bästa julen någonsin. Vi har ökat de senaste tre åren och bibehållit samma tradition som vi alltid haft med samma julbord. Vi har bjudit på klassisk mat och varit långsiktiga, säger hotelldirektör Fredrik Norén på Hotel Skansen på Öland.

Även Helen Rosberg, kommunikationsansvarig på Oaxen slip, konstaterar att traditionen med julbord fortfarande är urstark. Jämfört med julen 2017 ökade restaurangen sin försäljning med 17 procent och hade 8 procent fler gäster, totalt blev det 4576 julbord 2018 jämfört med 4394 för 2017.

Det mesta av maten fick gott betyg av gästerna, men särskilt säkra kort som lutfisk och sill är populära på Oaxen slip.

– Det är därför många har valt oss. De vill ha det klassiska, säger Helen Rosberg.

 Hur viktig är julens försäljning för hela året?

– Julbordet har en jättestor betydelse, framför allt när man kommer in i lågsäsongen i januari till mars. Sedan har vi en högsäsong från och med april, under våren och sommaren och tidig höst. Sedan börjar det om igen.

För Hotel Skansen på Öland kommer försäljningen under december bara på plats sex i jämförelse med årets övriga månader. Annat är det för Ulriksdals värdshus i Solna. Restaurangchef Stefan Berenthein värdesätter december som en av årets viktigaste månader.

– Det är en förutsättning för att vi ska klara året. När man ligger lite utanför stan är julborden väldigt viktig del för att stärka varumärket och öka omsättningen, säger han.

 Vilka nya grepp tog ni på julbordet 2018?

– Vi lyckades bra med att minska matsvinnet. Vi serverade mindre och lät fylla på desto oftare. Vi har också varit väldigt tydliga med att ta fram fler vegetariska och veganska alternativ.

Anna Dahl Tillander, marknadschef för Rasta Kulturrestauranger, berättar att företaget i i Stockholm sålde 20 000 julbord på Skansen restauranger, Haga Forum och Dramatenrestaurangerna, vilket var 1 000 mer än 2017. På Skansens restauranger hade den gröna trenden påverkat jultraditionerna så att de gröna rätterna fick en ny plats mitt på julbordet.

 Förra året var det en vegetarisk del. Då kändes det som att man var avvikande för att man åt vegetariskt. Nu gjorde vi så att alla kunde gå och ta lite från det vegetariska. Vi lät vegansk inlagd aubergine stå i en sillburk bredvid senapssillen. Det roliga var att fler ville pröva det då.

Samma sak bekräftas från Stefan Berenthein på Ulriksdals värdshus. Han säger att de gröna rätterna är har blivit viktigare att lyfta fram i marknadsföringen jämte de klassiska kött- och fiskrätterna.

– Julbordet är något man kan arbeta med och utveckla. Man märker att gästerna är öppna för nyheter. Många väljer de veganska alternativen även om man inte är vegetarian, säger han.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...