Annons

”Kan inte bara fokusera på en kundgrupp och ett behov”

zoom
SOMMARINTERVJUN. Lilla byn Sikfors i Norrland blomstrar året om. Det kan byborna, åtminstone delvis, tacka Åsa Nilsson och Sikfors Konferens & Fritidsby för. Genom hennes kreativa årstidstänk trängs gästerna här, sommar som vinter.
Annons

Sikfors är en ovanlig by. Berätta.
– Det stämmer. Här i byn finns bara 200 invånare, men ändå finns såväl skola, förskola, affär och restaurang här. Sikfors är en av Piteås företagstätaste byar med full sysselsättning för invånarna, säger Åsa Nilsson, vd för Sikfors Konferens & Fritidsby.

 Hur lyckas ni med konststycket att driva en anläggning med restaurang, fritidsby och hotell året runt i en by med bara 200 invånare?
– Allt här i byn hör ihop, arbetarna på Stenwalls, det stora sågverket här på orten, och även de andra företagarna, äter här. Dessutom lagar vi varje dag lunchen till eleverna i skolan. Vi arrangerar after work och temakvällar här och byborna är trogna gäster. På hotellet bor testbilsförarna under vinterhalvåret, och vi har även en del camping- och stuggäster året runt.

 Men på sommarhalvåret ser det lite annorlunda ut?
– Då fylls anläggningen av aktiva turister som vill vandra, cykla, fiska eller bada.

 Hur är bokningsläget i sommar?
– Bra! Vi dubblerar omsättningen i restaurangen sommartid. Sju av våra tio campingstugor är redan fullbokade fram till september och campingplatsen har redan varit fullbokad flera helger. Även hotellet börjar bokas på, så vi har fullt upp, kan man säga.

 Hur klarar ni det bemanningsmässigt?
– Vi samarbetar här i byn för att byborna ska få full sysselsättning. Från att vara sju anställda under vinterhalvåret blir vi 24 stycken under högsäsong.

 Vilken är er huvudsakliga målgrupp?
– Vi har besökare från hela Norden, framför allt i Norge har camping blivit väldigt hett. Våra besökare är främst aktiva personer 55 plus som vill fiska, vandra eller cykla på lederna här omkring. De vill även ha det bekvämt, och det kan vi kombinera.

 Vilka åtgärder har ni vidtagit för att följa med i utvecklingen?
– Förra året utvidgade vi verksamheten med tre så kallade lyxstugor. I dagarna inviger vi en klassisk minigolfbana och vi marknadsför möjligheten till vandring i vacker natur och, naturligtvis fisket.

 Hur tänker ni när det gäller hållbarhet?
– Jag är med i ett projekt om hållbarhet och just nu kikar vi på möjligheten till att samla regnvatten som kan användas för att spola toaletterna med och planerar att installera solceller till det nya servicehus vi kommer att anlägga inom den närmaste framtiden.

 Vilken är din framgångshemlighet?
– När man är en året-runt-anläggning på en liten ort måste man ro med alla åror. Man kan inte bara fokusera på en kundgrupp och ett behov.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...