Annons

Kedjor lönsammast i lågkonjunktur

zoom Hotell som ingår i ett samarbete kan gynnas av varumärket,<br />
 kapa inköpskostnader och dra fördel av lojalitetsprogram. Foto: Colourbox
Hotell som ingår i ett samarbete kan gynnas av varumärket,
kapa inköpskostnader och dra fördel av lojalitetsprogram.
Foto: Colourbox
NYHETER. Det kan löna sig att ansluta sitt hotell till en kedja. Särskilt i lågkonjunktur. Forskaren Mats Carlbäck har doktorerat i ämnet och tagit fram ett verktyg som mäter lönsamhet i hotellbranschen.
Annons

Mats Carlbäck arbetar som lärare och forskare vid Restaurang- och hotellhögskolan (RHS) på Örebro universitet. Nyligen disputerade han på en avhandling om hur man mäter lönsamhet i hotellbranschen.

Han har själv en bakgrund i besöksnäringen och har stått inför valet att ansluta företaget till en kedja eller att fortsätta på egen hand.

– Många hotellägare har haft anledning att brottas med frågan, som är långtifrån enkel. Det stora flertalet av de svenska hotellen är fristående. Friheten är viktig och ofta vill de jobba för sin egen och sin familjs bästa, säger Mats Carlbäck.

Kedjor lönsammare i lågkonjunktur

Samtidigt finns det fördelar med att ingå i en kedja. Mats Carlbäck har medverkat i en stor studie i USA där lönsamheten mellan kedjeanslutna och fristående hotell jämfördes.

– Kedjehotellen var lönsammare. Framför allt var det skillnad i lågkonjunktur, säger han.

En förklaring är att kedjehotellen har tillgång till ett huvudkontor där data bearbetas.

– De får lättare tillgång till information och underlag för besluten.

Det hotell som ingår i ett samarbete kan gynnas av varumärket, kapa inköpskostnader och dra fördel av lojalitetsprogram.

Det kan handla om internationella jättar som Best Western eller nationella samarbeten som Sweden Hotels, Countryside Hotels eller Petit Hotel.

Stor investering att ansluta sig

Samtidigt kostar det att vara med i ett samarbete. Hotell som vill ansluta sig måste ofta anpassa hotellet till kedjan, vilket kan kräva omfattande investeringar.

­

– Du får stå för det mesta av kostnaden själv. Det här är den mest avskräckande faktorn, säger Mats Carlbäck.

Royalties och avgifter för bokningar och lojalitetsprogram är andra merkostnader som kedjeanslutna hotell kan tvingas betala.

Mätmetoder ger bättre beslutsunderlag

Frågan är om man får igen pengarna. Mats Carlbäck har i sin avhandling presenterat ett verktyg för att beräkna intäkter och kostnader som en kedjeanslutning för med sig. Hittills har bara mätmetoder saknas. Metoden som han döpt till BVAA (Brand Value Attributable to Affiliation) fyller detta tomrum och ger ett bättre beslutsunderlag.

­

– Om du inte ser vad du kommer att få blir underlaget ogrundat och diffust.

Modellen är framtagen men ännu återstår en del arbete för att få fram ett lättanvänt verktyg.

­

– Nästa steg blir att programmera, säger han.