Annons

Migrationsfrågor kräver allt mer resurser av hotellkedjorna

zoom Jessica Norgren, vd på Clarion Hotel Sign är stolt<br />
 och glad över att kunna hjälpa sina anställda. Foto: Nordic Choice Hotels, Scandic, Colourbox
Jessica Norgren, vd på Clarion Hotel Sign är stolt
och glad över att kunna hjälpa sina anställda.
Foto: Nordic Choice Hotels, Scandic, Colourbox
NYHETER. Nordic Choice Hotels vill behålla sina anställda som riskerar utvisning - inrättar hjälpfunktion med juridisk migrationsexpertis. Även Scandic växlar upp resurserna, men är kritisk: ”Inte rätt att arbetsgivarna ska behöva lösa snårig administration kring migrationsfrågor”.  
Annons

Nordic Choice Hotels hjälpfunktion för medarbetare som riskerar utvisning, som offentliggjordes tidigare i veckan är ett resultat dels av att många av koncernens hotell har medarbetare som fått utvisningsbesked, och dels av att hela besöksnäringen samtidigt brottas med att hitta medarbetare.

”Ali-hjälpen…En advokathjälp till stöd för medarbetare och deras chefer. Vi hoppas att detta bidrar till att fler känner trygghet och att de får chansen till en bra prövning, säger Nordic Choice Hotels ägare och styrelseordförande Petter A Stordalen i en kommentar.

Tjänsten ska underlätta för medarbetare och chefer att navigera i en ofta svårbegriplig myndighetsstruktur och lagstiftning.

Ser ni att den här typen av frågor och ärenden tar mer resurser hos er?

–Många av våra ledare har engagerat sig personligen i att försöka hjälpa de medarbetare som är drabbade, men det är ett omfattande arbete att sätta sig in i vad som gäller och hur man måste göra för att det ska bli rätt. Ett formaliafel kan leda till utvisning och det är skrämmande, säger Jessica Norgren, vd på Clarion Hotel Sign.

Hur många jobbar med migrationsfrågor i er HR-funktion idag?

– Det är för närvarande flera personer som jobbar med detta på olika hotell, och centralt ser vi nu över hur behoven ser ut för helheten i det vidare arbetet med den helt nya Alihjälpen.

Är det rätt att arbetsgivarna själva ska behöva inrätta funktioner internt för att förenkla administration i dessa frågor för sina anställda?

–Min personliga åsikt är att företagen ska skapa möjlighet för sysselsättning och inkludering, och att myndigheter ska säkerställa att formalia kring hur man tar sig in på arbetsmarknaden och i samhället blir så smidig som möjligt, säger Jessica Norgren.

Inom kedjan Scandic hotell har man idag ingen motsvarande funktion, men har märkt ett ökat behov av administrativ hjälp kring med migrationsfrågor.

– Hos oss har både chefer och HR-funktioner utvecklade system för att stötta alla medarbetares behov. Men de senaste åren har vi prioriterat upp support och alla former av administrativt stöd till medarbetare från andra länder, utifrån att vi vet att det svenska samhället är administrativt komplext, och det blir inte mindre komplext när man inte kan språket, säger HR-direktör Henrik Dider.

Inom Scandic har man de senaste åren investerat i kompetensutveckling inom HR-funktionen för att öka kunskap och expertis om migrationsfrågor inom hela avdelningen.

– Vi har valt att prioritera den hör gruppen av anställda och de här behoven, säger Henrik Dider.

Vad har ni gjort konkret?

–Vi ar fördelat om arbetsuppgifter internt inom HR-funktionen och gett chefer signalen att den typen av frågor supportar vi även centralt när det behövs. Idag får dessa frågor mer support än tidigare.

Henrik Dider är dock kritisk till att arbetsgivarna inom besöksnäringen själva ska behöva lägga så mycket resurser på att förenkla krånglig och svårbegriplig administration.

– Att jag behöver utveckla min HR-avdelning är inte rätt, administrationen borde vara så lätt från början att vi inte ska behöva sätta till extra resurser. OM vi tycker att det är en utmaning så är det ännu svårare för de mindre hotellen, och det blir ytterligare en brygga till integrationen.

Det mest tid- och resurskrävande är att diskutera med myndigheter, något som inte ska behövas, menar han.

– Den administrativa delen i samhället borde ha kommit längre än att företagen själva ska skaffa sig den här kompetensen. Vi som arbetsgivare kan bara konstatera att det är väldigt svårt och komplext att vara nyanländ arbetstagare i Sverige.

Vad vill ni se för förändring från myndigheternas sida?

– En förenkling och en sänkning av trösklarna, det är för svårt att ta sig in på arbetsmarknaden idag samtidigt som vi skriker efter kompetens, det är något som behövs lagas i systemet och det går för långsamt.

– Nu i högkonjunktur har vi möjlighet till maximal integration och inkludering i arbetslivet, förr eller senare så svänger pendeln och då blir det svårare för alla.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...