Annons

Nordic Choice: ”Vi jobbar redan med robotar”

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
NYHETER. Artificiell intelligens blir ett allt mer naturligt inslag i många delar av besöksnäringen. Inom Nordic Choice tar man hjälp av AI för att fatta bättre beslut och befria personalen från tråkiga uppgifter.
Annons

I förra veckan skrev Besöksliv om att på hotellskolan École Hôtelière de Lausanne i Schweiz, är artificiell intelligens är en naturlig del av utbildningen. Och att eleverna där får vänja sig vid och lära sig att arbeta med artificiell intelligens för att komma rustade med rätt kunskaper till framtidens arbetsplatser.

Besöksliv tog ett mejlsnack med Lisa Farrar som är chef för Nordic Choice Hotels digitala utvecklingsbolag Eberry om hur man ser på möjligheterna inom AI.

– Jag tycker det är helt fantastiskt att man får lära sig om AI redan i hotellutbildningen, önskar jag fått den möjligheten. Jag är imponerad över deras nyfikenhet på teknologi och att de vågar se på en framtid som ändrar förutsättningarna för både gäster och anställda.

– Jag gissar att det kommer ge deras studenter ett riktigt försprång i karriären och möjligheten att möta gästernas förväntningar, säger Lisa Farrar.

Hur långt har ni kommit inom Nordic Choice vad gäller att använda AI för vissa arbetsuppgifter?

– AI blir en alltmer en naturlig del i många aspekter av det vi gör. Teknologi, och AI speciellt, kan verkligen tillföra insikter och bättre beslut om vi använder det på rätt sätt. På vår kundtjänst har robotar gjort det möjligt för våra medarbetare att fokusera mindre på tråkiga administrativa uppgifter och mer på det som skapar riktigt värde, att prata med och hjälpa våra kunder.    

Finns det risk att AI kan konkurrera ut mänskliga resurser?

– Jag tror AI används som bäst i kombination med mänskliga resurser, men att det kommer ge många möjligheter att automatisera och förbättra vissa delar som gjorts av människor som nu får möjlighet att använda sina insikter och analyser på ett mycket mer informerat och betydelsefullt sätt.

Hur ser framtiden ut här för Nordic Choice– inom hur snar framtid kan man som hotellanställd förvänta sig digitala medarbetare?

– Vi är redan där! Teknologi som förbättrar och förenklar är redan en väldigt naturlig del av upplevelsen hos Nordic Choice Hotels, och använder vi den rätt så kommer våra gäster och i många fall anställda inte ens märka av just teknologin. Exempel hos oss idag är att våra gäster kan checka in och ut själva, mobila nycklar ersätter plastkorten och vi kan personalisera ditt boende hos oss på mycket djupare plan. Det är en spännande tid att både jobba och bo på hotell.

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

För att stärka svensk måltidsturism behövs nya perspektiv och idéer från andra länder. Så resonerade Visit Sweden när de skickade iväg fyra företagare inom besöksnäringen på inspirationsresa till Skottland. Resultatet bl...