Annons

Nytt flyg ska lyfta Gotlandsbesöken

zoom För att vända en negativ utveckling planerar besöksnäringens aktörer<br />
 att starta ett nytt gotländskt flygbolag. Foto: Pressbild
För att vända en negativ utveckling planerar besöksnäringens aktörer
att starta ett nytt gotländskt flygbolag.
Foto: Pressbild
NYHETER. Flygbolaget Gotlandsplanet väntas ta öns hotell och restauranger till nya höjder: ”Med fler turer och lägre priser blir ön tillgängligare”, säger en av initiativtagarna Jonas Henning.
Annons

I somras minskade antalet flygresenärer till Gotland med fem procent jämfört med förra året. Färre flygresenärer kan leda till höjda biljettpriser och därigenom också färre besökare, något som bekymrar besöksnäringsföretagen.

För att vända utvecklingen planerar besöksnäringens aktörer att starta ett nytt gotländskt flygbolag – Gotlandsplanet.

– Bakgrunden är att vi ser att snittpriset stigit och att resandet gått ner. Med ett nytt flygbolag som erbjuder billigare resor skulle vi som driver kommersiellt boende på ön få fler gäster, och även kunna paketera resa och boende, säger Jonas Henning, vd för Gotland Sports Academy.

Förutom Jonas Henning står även Michael Juniwik och Pigge Werkelin, – som startade Gotlandsflyg -, samt Bobbo Werkelin och Jens Harrysson, tidigare vd för Blekingeflyg, bakom projektet. Ambitionen är att flygbolaget ska vara igång under våren- eller senast hösten 2019.

Du startade tidigare i år busslinjen Sliteexpressen, mellan Visby och Slite på Gotlands östkust. Och du ligger även bakom en ny cykelpark i det området. Är det här också ett Slite-koncept?

– Nej, det här berör alla besöksnäringsföretag på hela ön.

Jonas Henning ser två vägar framåt för flygprojektet.

– Vi ska undersöka om det går att köpa flygstolar av bolagen som trafikerar Bromma och Visby, i dag bokas bara sju av tio stolar, så det finns outnyttjad kapacitet. Det kan även handla om att vi hyr in hela flighter.

Varför behövs det ett nytt Gotlandsflyg, räcker det inte med den ökade kapacitet som den nya kryssningskajen erbjuder?

– Nej, de turisterna stannar max åtta timmar och de allra flesta har all inclusive, så de påverkar inte besöksnäringen i någon högre grad. Vi ser ingen effekt alls hos oss i Slite.

Vad investeringen kommer att landa på beror på vilken lösning man väljer, men enligt Jonas Henning handlar det om minst 10 till 15 miljoner kronor.

Var ska pengarna komma ifrån?

– Från dem som vinner på detta, nu kommer vi att köra en finansieringsrunda bland besöksnäringsföretagen och stora företag på ön som har hela världen som marknad, och som kan spara pengar på sänkta biljettpriser.

Vilken betydelse kan flygbolaget få för besöksnäringen?

– Jag tror att ett ökat antal turer och lägre priser kan göra ön tillgängligare och det ger klirr i kassan för hotellen och restaurangerna.

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

För en hållbar hotell- och restaurangnäring måste vi ta ett större ansvar för vår administration och minska förbrukningen av papper, det menar Hogias Helene Enning, som dedikerat arbetar med systemstöd till företag inom...