Annons

Pubkedjan vill växa med hotell i småstäder

zoom Bishop Arms vill satsa på fler hotell i mindre städer.
Bishop Arms vill satsa på fler hotell i mindre städer.
NYHETER. I vår öppnar Bishops Arms sitt femte hotell i Lund. Det hela sker i samarbete med Elitegruppen och är ett led i pub-kedjans expansionsplan med siktet inställt på fler bäddar.
Annons

Från pub till övernattning. Samarbeten mellan Elite Hotels och Hotel Bishops Arms har redan etablerats i Kiruna, Kristianstad, Köping och Piteå. De kallar dem värdshus.

Anledningen till att kedjan nu ska öppna i studentstaden Lund är att det finns en organisation på plats. Förra året förvärvade de Hotel Duxiana som gått i konkurs och i fastigheten ligger en Bishop Arms-pub.

Fast struktur finns redan

– Fördelen med att öppna i Lund är att vi har både en pub och hotellokaler på plats i staden, så det blir en fast struktur att bygga på. Det kommer att bli betydligt lättare än när vi skulle etablera oss i Kiruna och inte hade en kotte där, säger Jan Segelberg, områdeschef på Bishops Arms.

Pub-kedjan Bishops Arms finns etablerade i alla svenska städer med mer än 40 000 invånare. För att kunna expandera även till mindre städer har värdshusen visat sig vara en framgångsrik väg.  

– En stad måste ha en viss storlek för att det ska löna sig att investera i en Bishops Arms-pub. Men om vi lägger till hotellrum i erbjudandet så får vi ett flöde av gäster under veckorna och därmed kan vi etablera oss även i mindre städer, säger Jan Segelberg.

Inget konferenserbjudande

I koncepten ingår fyrstjärniga rum och gästerna checkar in och ut samt äter frukost i själva puben. Dock saknas vanliga hotellerbjudanden som konferensrum eller gym.

– Det som utmärker våra hotell är att du får en hög kvalitet på rummet och sedan har du i många fall stadens bästa bar och restaurang en hissfärd ner. Bishops Arms har blivit känt för att det fungerar att gå ner till baren även när du reser själv, det är en bra mötespunkt där det alltid finns gott om folk, säger Jan Segelberg.  

Vad investeringen i Lund kommer att landa på i siffror vill han inte gå in på.

– Jag kan säga så här: vi har ett know-how när det gäller att utveckla våra hotell. Det innebär att vi kan producera hög kvalitet till en låg kostnad, i hela kedjan från byggnation till inredning. Och gällande projektet i Lund så blir det extra kostnadseffektivt eftersom vi redan har en pub och ett hotell på plats. 

Hur ser ert långsiktiga mål ut för era värdshuskoncept?

– Målet är att fortsätta att expandera i ett förståndigt tempo. Och det finns en stor potential, det ser vi tydligt i de mindre städerna. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...