Annons

Så blir Adam & Albins nya krogkoncept

zoom Nya krogkonceptet MIsshumasshu öppnar i mars vid Norrmalms Torg i Stockholm. Foto: Fredrik Skogkvist
Nya krogkonceptet MIsshumasshu öppnar i mars vid Norrmalms Torg i Stockholm. Foto: Fredrik Skogkvist
NYHETER. Kock- och krögarparet Adam Dahlberg och Albin Wessman öppnar restaurang och spritbar som ska andas New York, Stockholm och Tokyo.
Annons

Birger Jarlspassagen mellan Norrmalms Torg och Birger Jarlsgatan i Stockholm har länge varit en litet bortglömd arkad. Lokalen närmast Smålandsgatan/Norrmalms Torg har de senaste åren haft flera mathyresgäster, den senaste Deli & Wine by Carotte.

Nästa hyresgäst intar lokalerna med besked, det blir när kock- och krögarduon Adam Dahlberg och Albin Wessman öppnar sitt nya koncept Misshumasshu, som är japanska för just mish mash – en blandning av saker.

– Det är precis vad det är, en blandning av Tokyo, New York och Stockholm i form av en diner och amerikansk liquerbar, säger Adam Dahlberg.

Han beskriver restaurangen som typisk Adam & Albin-restaurang som ”flirtar” med Japan, snarare än serverar genuin japansk mat.

Det blir ett annat koncept än på restaurangerna Adam & Albin och Raamen, med en stor bar som fyller ut ena delen av lokalen, och en stimmig, restaurang i den andra.

– Restaurangdelen ska ha ett helt annat, mer fartigt tempo än baren, där du ska kunna ta en maträtt och en bärs i en avslappnad miljö.

Vad blir det för mat?

– Maten kommer att särskilja sig från det andra vi har, det blir bland annat en yakitori-grill för spett, nudlar och ramen och olika typer av risrätter, så en hel det sharing. Ambitionen är att den ska kännas härlig och tillgänglig, säger Adam Dahlberg.

Misshumasshu ska ha öppet varje dag från lunch, och det ska finnas en lunchlucka för take away med mat i egendesignade, återvinningsbara lunchboxar.

– Så det vi gör är i tre delar- en restaurangdel, en spritbar och en take awaydel.

Du säger spritbar, hur ska den skilja sig från vanliga barer?

– Den är inspirerad av de amerikanska, lite skitiga barerna snarare än en tjusig bar. Vi ska servera öl, vin, saké och ett antal signaturdrinkar.

Lokalerna i Birger Jalspassagen är relativt smala, men det rör sig ändå om en stor yta, då man inte bara tar över den lilla lokalen mot Smålandsgatan, utan även den bredvid, som tidigare har huserats av en klädbutik. Förutom servering inne i butikslokalerna, ska det  även finnas en uteservering i själva passagen. Totalt rör det sig om 80 sittplatser.

– Passagen har varit ganska död de senaste åren, vår ambition är att kicka liv den igen, det är fantastisk lokal. Fastighetsägaren Huvudstaden är helt med på våra idéer och vill också att detta ska ske, vi kommer att ha öppet till klockan 01.00 på helgerna.

Vilka gäster ser ni framför er?

– Läget är mitt i city, så dagtid tänker vi oss gäster som jobbar i närheten, och på kvällen ska det vara roligt och stökigt med dj på helgerna, så då ser vi alla som vill njuta.

Så mindre fine dining än Adam & Albin?

– Detta blir ett ställe du inte behöver boka för att komma, du ska kunna glida in och köra en spontan aw eller boka och köra en gastronomisk afton. På så sätt är det avslappnat.

Så konceptet fyller en lucka för er?

– Vi har Raamen, som är snabbmat i form av nudlar och Adam & Albin som är mer high end, och detta är ett mellanting. Men som med allt vi gör har vi höga ambitioner på maten så även om det är mer stökigt så vill att matupplevelsen ska vara minnesvärd.

Hur går det med att hitta personal?

– Vi ska anställa 20-25 personer. Det är lite knepigt, men vi har precis satt igång och många visar intresse. Det är alltid enklare att hitta personal till en nyöppning, många tycker att det är spännande att vara med på ett nytt tåg.

 Vad kan du säga om inredningen?

– Det blir starkt visuellt uttryck, med färg och neonljus, lite New York, lite Tokyo, lite storstadskänsla som en konstrast till den gamla klassiska gallerian.

Planen var att öppna innan nyår, men arbetet har försenats, delvis på grund av den gamla lokalen, och öppningsdatum är nu satt till början av mars.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...