Annons

”Platsmarknadsföring skapar tillväxt och attraktionskraft”

zoom Behovet av platsmarknadsföring har fullkomligt exploderat,<br />
 säger Helena Nordström. Foto: Colourbox, Placebrander
Behovet av platsmarknadsföring har fullkomligt exploderat,
säger Helena Nordström.
Foto: Colourbox, Placebrander
NYHETER. Se till att få med dig invånarna, ha utveckling som ledstjärna och våga testa, det är tre saker att tänka på när man ska börja marknadsföra en region eller destination.
Annons

I sin nya bok Platsmarknadsföring – konsten att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats tar strateg och marknadsförare Helena Nordström grepp om vad det betyder-, och vad man bör tänka på när man ska marknadsföra en region, kommun eller destination.

 Varför skriver du en bok om platsmarknadsföring?

– Det finns många böcker om marknadsföring av produkter och tjänster, men knappt några om att marknadsföra platser och destinationer. Jag får i mitt jobb ofta frågan om boktips, men jag tycker inte att det finns någon som ordentligt reder ut begreppen.

 Så vad kan läsaren förvänta sig av boken?

– Att jag förklarar vad platsmarknadsförig är, varför ska man jobba med att marknadsföra en plats, och hur mäter man effekter. Sedan innehåller boken många goda och inspirerande exempel.

 Hur definierar du en ”plats”?

– En plats kan vara allt från ett besöksmål till en kommun till en region men också ett land eller en stadsdel: En plats som vill attrahera människor på ett eller annat sätt. Jag väljer definitionen plats för att den ska attrahera turister, men även invånare, investeringar och företagsetableringar.

 Växer behovet av platser att göra reklam för sig själva?

 – Ja, det har fullkomligt exploderat. Under de senaste tio åren har  alla regioner  börjat jobba med detta på ett eller ett annat sätt, och man förstår att marknadsföring är viktigt för en plats för att kunna skapa tillväxt och må bra.

 Varför det blivit viktigare?

– En anledning är kompetensbristen, en talang väljer inte bara en arbetsgivare utan en plats att bosätta sig på. En annan anledning är att majoriteten i kommunerna i landet har stora utmaningar när det gäller tillväxt, och behöver nya möjligheter att attrahera invånare, företag och besökare.

Kan du ge ett exempel på någon som har lyckats?

 – Borås beskrivs i boken, de har haft en inspirerande strategi för att utvecklas för Boråsarna, och blir det en härlig plats att bo på så blir det också en attraktiv plats att besöka; med bra infrastruktur, kultur och testauranger så blir det en totalt sett intressant plats.

 Vem ska läsa boken?

– Alla som jobbar med kommuner, regioner och destinationsbolag, men även näringslivet, besöksmål och turistföretagare…gärna även politiker.

 Vilka är dina bästa tips till någon som vill marknadsföra en plats?

 – Se till att få med dig invånarna, ska du formulera platsens själ och identitet så måste du lyssna på vad invånarna och näringslivet självt säger och sedan lyfta det på ett intressant sätt.

– Att ha utveckling som ledstjärna, alltså att inte enbart ha fokus på marknadsföring utan på att utveckla platsen i en viss riktning.

– Våga testa och experimentera, många stannar för länge i en strategiprocess innan det blir konkret. Att våga gå ut och göra saker snabbt för att skapa förtroende och visa att det blir verkstad också.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...