Annons

Så ska turisternas matvanor kartläggas

zoom
NYHETER. Vad äter turister? Det ska forskare från Chalmers och Handelshögskolan i Göteborg ta reda på. Nu påbörjar de ny studie om turisternas klimatpåverkan.
Annons

Turismen ökar, vi får allt fler direktlinjer till Sverige, nya besöks- och övernattningsrekord avlöser varandra. Samtidigt har flyget (transportsektorn generellt) pekats ut som en av vår tids värsta miljöbov, därefter kommer boende, olika aktiviteter – och mat.

En av de forskare som intresserat sig för hur den internationella turismen påverkar klimatet är Erik Lundberg, forskare på Centre for Tourism på Handelshögskolan i Göteborg. Han har, tillsammans med Birgit Brunklaus (Chalmers), John Armbrecht (CFT) och Turistrådet Västsverige, tagit fram en modell för hur man kan mäta turisters klimatpåverkan.

– Vi har testat att modellen fungerar men vi behöver bättre data för att uttala oss mer självsäkert. I vår ska vi titta på matdelen, alltså vad äter turister när de är här?

Forskningsmetod 

Metoden är som följer: Först ska forskarna lista populära restauranger i regionen, ställen med många turister, därefter ska de göra ett urval för att titta närmare på maten som de serverar till turister. Utifrån dessa svar görs sedan schablonsräkningar enligt den framtagna modellen på olika rätter, såsom nötkött, en fläskött eller fisk. I den första studien är det Västsverige som står i fokus men modellen ska senare kunna appliceras på valfri ort.

Fast varför är det intressant att veta vad just turister äter? Även om det ingår i just det här forskningsprojektet så är finns ganska etablerade teorier i forskarsamhället som pekar på att turister förändrar sitt beteende, flyttar normer och tar i lite mer i sin konsumtion när man är på semester.

– Det finns jättemånga positiva saker med turism men ett ämne som Visita och många andra aktörer jobbar med är hållbarhet och det finns också ett tryck uppifrån, från stat, region, om att man måste tänka på dessa frågor. Man kanske måste jobba mer med klimatpåverkan när man har en verksamhet inom turism, säger Erik Lundberg och fortsätter:

– Om man jobbar med hållbarhet så är det någonting man jobbar med jämt, och det kan gå hand-i-hand med effektiviseringar och ekonomisk vinst. Det är viktigt att tänka på vad man serverar, vad man erbjuder, vilka typer av paket man sätter ihop till turister, både som enskild restaurang och som stort eventbolag som Göteborg & Co.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...