Annons

Sabis: ”Med bra chefer i branschen kommer fler att stanna”

zoom Employer branding är ett viktigt verktyg för besöksnäringen<br />
 för att attrahera och behålla personal. Foto: Sabis
Employer branding är ett viktigt verktyg för besöksnäringen
för att attrahera och behålla personal.
Foto: Sabis
NYHETER. För branscher med hög kompetensbrist är det extra viktigt att kunna visa på att man är ett schysst företag, och som tar hand om sina medarbetare. Besöksliv frågade Sabis, tvåfaldigt utnämnd till en av Sveriges bästa arbetsgivare, om hur de jobbar.
Annons

Sabis har i många år aktivt jobbat med employer branding internt och det är stort fokus på kund- och medarbetarrelationer från ägarhåll.  Två gånger de senaste två åren har Sabis utnämnts till en av Sveriges tio bästa arbetsgivare. Under ett seminarium riktat till besöksnäringen  delade företaget med sig av sina erfarenheter.

 Varför  bakgrunden till att ni jobbar så medvetet med employer branding?

– HR har stor påverkan i företaget och får ta plats. För oss är det otroligt viktigt att våra medarbetare, som vi kallar för kundproffs trivs med oss som arbetsgivare och att vi har kul på jobbet.

För tio år sedan förankrade vi våra grundvärderingar genom en workshop tillsammans med ledare och medarbetare på Sabis. De lever fortfarande i vår vardag, säger Helene Pellvik, HR

Vad har ni gjort sedan dess? 

– Vi har infört systematiska arbetssätt när det gäller till exempel ledarskapet på Sabis. För 2,5 år sedan tog vi fram ledarkompetenser. Detta gjordes genom en workshop med alla våra ledare på Sabis. Vi kallar våra ledare för ledarproffs.

Vad är och gör ett ledarproffs?

– Det innebär att vara en förebild, att visa vägen, involvera och engagera och leverera resultat. Vi jobbar kontinuerligt med självskattning som ledare. Vi vill bli lite bättre som ledare varje dag.

Vad gör ni konkret?

– Vi har tydliga uppdrag för våra medarbetare och ledare. Vi har en feedback-kultur och har som inställning att hjälpa varandra att bli framgångsrika. Vi fokuserar mycket på kommunikation och samarbete.

Förutom att ni har hamnat högt i rankingar, vad har ni sett för resultat av erat arbete?

– Vi har under åren fått högre och högre resultat i medarbetarundersökningar. Det är vi otroligt stolta över! Nu har vi startat med pulsmätning, det är ett nytt sätt att mäta och driva engagemang. Det innebär att vi ställer ca 6-8 frågor till medarbetarna vararannan månad.

Hur ställer ni frågorna?

– Via en app i telefonen. Transparansen med pulsmätningen är att alla medarbetare och ledare får resultatet direkt veckan efter. Detta triggar en kontinuerlig dialog mellan ledare och medarbetare.

Varför är employer branding viktigt för er?

– Vi vill att våra befintliga medarbetare trivs och pratar gott om oss som arbetsgivare. På samma sätt som att kandidater som söker jobb får ett professionellt bemötande från våra ledare. Även de medarbetare som slutar hos oss ska rekommendera oss som arbetsgivare. Detta för att vi ska växa och utvecklas som företag.

Varför är det viktigt för besöksnäringen?

– Det är extra viktigt att jobba med employer branding i vår bransch, då det är en stor kompetensbrist. Vi tror att det viktigaste är att fokusera hur man som företag uppfattas internt, innan man kan jobba vidare med hur man uppfattas externt.

Hur kan det vara ett verktyg för att få bukt med kompetensbristen?

– Det är oerhört viktigt för hela branschen att jobba med att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi tror stenhårt på att det är ledarskapet som många företag behöver satsa på. Har vi bra chefer i branschen, kommer det att bidra till att fler stannar i  branschen.

Vad är Sabis mål i arbetet?

– Vårt mål med detta är att vi ska vara bäst på kundupplever inom mat och möten och att vi ska jobba med ständig utveckling varje dag. Det leder till lönsamhet och tillväxt för oss.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...