Annons

Smålands nya nationalpark ett lyft för besöksnäringen

zoom En av rastplatserna i Åsnens nationalpark har utsikt över sjön Åsnen och dess fågelliv. Foto: Sten-Åke Carlsson
En av rastplatserna i Åsnens nationalpark har utsikt över sjön Åsnen och dess fågelliv. Foto: Sten-Åke Carlsson
NYHETER. Åsnens nationalpark med dess unika naturupplevelser väntas dra en storpublik. För besöksnäringen innebär det en möjlighet att förlänga säsongen: ”Jag hoppas på 50 000 besökare första sommaren”, säger Annika Bladh, projektledare för invigningen.
Annons

I maj invigs Sveriges 30:e nationalpark – Åsnens nationalpark, som med områdets insjöskärgård innehåller över tusen öar, 700 kilometer strandlinje och ett läge fem timmar från Tyskland. Åsnen förväntas bli en attraktiv turistdestination både för svenskar och utländska besökare.

Under premiärdagarna med start de 24 maj får de lokala besöksnäringsföretagen i södra Småland, att spela en central roll.

– Under invigningen ska vi visa det friluftsliv som kan levas här och den unika naturen i parken. Eftersom vi jobbar med lokal förankring så ska förstås företag i bygden delta. Det blir lokalproducerad mat, och aktivitetsföretagen ska visa upp allt från kanotturer till fiske-erbjudanden, säger Annika Bladh från Länsstyrelsen som är projektledare för invigningen.

Åsnens nationalpark ska marknadsföras bland annat genom att aktivitetsföretagen i området använder parken när de gör reklam för sina tjänster, och på så sätt sprids informationen till potentiella besökare.

Att Sverige får en ny nationalpark är en stor nyhet i naturintresserade kretsar och Annika Bladh har höga förväntningar på den första sommaren.

– Jag tror att många kommer hit över dagen för att uppleva bredden som finns, stillheten, naturen och alla aktiviteter. Jag hoppas på 50 000 besökare under vår första sommar, det skulle vara wow. Jag ser framför mig att folk cyklar hit, kanske hyr en kanot och upplever naturen.

Det finns en dragningskraft i själva ordet ”nationalpark”, fortsätter hon. Och det kan locka besökare som området inte haft förut.

– Området har sedan tidigare haft många turister från Tyskland, Holland och Danmark. Nu tror jag att vi kommer att få se besökare från ännu fler länder, som Frankrike och England, eftersom ordet ”nationalpark” är ungefär det samma i hela Europa. Man vet vad det betyder – unika naturupplevelser.

Parken väntas bli ett grönt lyft för den lokala besöksnäringen och leda både till nyanställningar och en längre säsong.

– Det är svårt att säga hur många arbetstillfällen som kan skapas, men jag är övertygad om att företagen kommer att våga satsa och nyanställa. Med fler besökare blir det också möjligt att förlänga säsongen. Det har gjorts undersökningar i Finland som visar att för varje satsad Euro i naturturism så får man tio Euro tillbaka till bygden. Så det här blir ett lyft för hela besöksnäringen.

Hur ser du framför dig att nationalparken ska utvecklas?

– Om vi blickar framåt fem år så tror jag att de som vill ha det bekvämt när de besöker parken kommer att kunna köpa paket med fika klockan 10, lunch klockan 13 och att någon transporterar packningen när man cyklar eller paddlar – och att middagen står på bordet när man kommer fram.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...