Annons

Svensk camping kan skrota campingkortet

zoom SCR förlorar 30 miljoner i intäkter om campingkortet tas bort. Foto: SCR
SCR förlorar 30 miljoner i intäkter om campingkortet tas bort. Foto: SCR
NYHETER. Svensk Camping ser över det obligatoriska campingkortet i sin nuvarande form - ska därmed också se över verksamhetens fokus.
Annons

Som enda land i Europa är det i Sverige obligatoriskt att ha ett campingkort för att checka in på en SCR ansluten campingplats. Kortet kostar 160 kronor, och har en etablerad funktion sedan 1967.

Nu är det dags att göra en översyn av campingkortet, för att avgöra om det ska fortsätta att existera i sin nuvarande form. På SCRs årsstämma i slutet av mars, ska SCR besluta om kortets framtid.

– Det är en modell som alltid funnits. Kortet är obligatoriskt och vi ska se över är om det verkligen måste vara det, säger Svensk Campings ordförande Tomas Ringsby Petersson.

Kortet tillför organisationen intäkter på runt 30 miljoner kronor per år, som främst har gått till personal, medlemsservice och marknadsföring. Ett avskaffande av kortet innebär att dessa intäkter försvinner för SCR som branschorganisation.

– Det innebär att vi måste se över våra kostnader och utvärdera vad som är viktigast för våra medlemmar, och vad som ger störst medlemsvärde. Kanske måste vi välja att fokusera på färre områden, om vi inte kan investera i allt som vi har gjort tidigare.

Svensk Camping gör, enligt Tomas Ringsby Petersson, framgångsrik marknadsföring åt sina medlemmar, en stor andel av verksamheten är den digitala affären med bokningssystem och digitala marknadsföringskanaler. Totalt omsätter SCR cirka 100 miljoner kronor per år.

– Vi för diskussioner med medlemmarna om vad som är viktigast för dem, det finns ju också arbetsgivarfrågor, medlemsjuridik samt bygg- och planfrågor som alla är viktiga för dem, och kan vara svårt att dra ned på.

Vad har ni för tidsplan?

– Vi håller på för fullt, på senaste årsmötet tog man ett inriktningsbeslut om avskaffandet av obligatoriet och det jobbar vi med nu. Preliminärt datum är att det ska vara klart i januari 2019. Vi har ca 250 000 kort ute, och det finns en möjlighet för oss att ladda kortet med andra fördelar för den som campar, och det tittar vi också på just nu.

Hur går det annars för er bransch, ni har ju vuxit kraftigt de senaste åren, kommer ni att fortsätta med det?

– Det ser väldigt bra ut och vi tror att vår tillväxt kommer att fortsätta. Vi kommer att ha cirka 2 procent plus 2017 jämfört med 2016, och vi tror på fortsatt tillväxt även 2018. Vi ser att en aktiv livsstil hänger ihop med campingprodukten och i boenden i stugor. Camping ligger rätt i tiden, och samhällsförändringen vi ser, att folk investerar i en mobil fritid gynnar oss.

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Kompetens- och vidareutveckling blir allt viktigare inom hotell- och restaurang-branschen. ”Det kan ge en både ekonomisk och energimässig kick till företaget”, säger Patrik Fredriksson, som nu g...