Annons

Visit Hornborgasjön vill sprida trandansen till Kina

zoom Förra året lockade Trandansen 145 000 besökare. Foto: Jesper Anhede.
Förra året lockade Trandansen 145 000 besökare. Foto: Jesper Anhede.
NYHETER. Trandansen vid Hornborgasjön fortsätter att fascinera och lockar fler turister för varje år. För att nå nya målgrupper vill kommunerna i projektet Visit Hornborgasjön skapa en året runt-destination. ”Tranan är kinesernas lyckosymbol, vi ser en enorm möjlighet att locka hit dem”.
Annons

I förra veckan drog årets transäsong igång vid Hornborgasjön och i vanlig ordning var hundratals besökare på plats för att bevittna trandansen.

Året runt-destination

Samarbetet, Visit Hornborgasjön, som kommunerna Falköping, Skara och Skövde inledde 2015 för att utveckla besöksnäringen och öka turismen har gett resultat. Inte mindre än 145 000 besökare kom i fjol, och nu vill kommunerna fortsätta att satsa på destinationen.

– Vi vill skapa en turistnäring året runt. Då gäller det att kombinera tranorna med andra aktiviteter för att locka en bred målgrupp. En familj som kommer hit kan stanna två dagar vid sjön och sedan åka till Skara Sommarland, till exempel. Vi kallar till möten med besöksnäringen för att se hur vi kan paketera, säger Dan Gabrielsson, kommunalråd i Falköping (S).

1200 skolbarn till Hornborgasjön

Turismsamarbetet har gått ut på att kommunerna tillsammans har utvecklat erbjudanden för att attrahera nya målgrupper och marknader, som England och Danmark.

– Vi har bland annat skapat Tranfestivalen som startar på lördag, tillsammans med besöksnäringsföretagen och vi har också utvecklat en skolpedagogisk verksamhet som vuxit, i år väntas över 1200 skolbarn besöka Hornborgasjön, säger Dan Gabrielsson.

Fortsätter att finansiera Visit Hornborgasjön

Kommunerna har investerat 285 000 kronor vardera per år och projektet har fått Leader-bidrag från EU på 3,6 miljoner kronor under perioden 2016 till 2018. Pengarna har gått till att anställa en projektledare som jobbar ihop med turistnäringsföretagen för att ta fram paketerbjudanden för boende och aktiviteter.

Kommunerna ska även framöver finansiera utvecklingen av destinationen, bland annat en eller flera tjänster som ska arbeta med att utöka kontakten med näringslivet och lansera Hornborgasjön utomlands via mässor.

Vilka nya turister hoppas ni kunna nå?

– Vi har länge haft danskar här och nu får vi engelsmän tack vare BBC. Vi har också en god kontakt med Kinas ambassadör som besökt oss och det som hänt nu är att kineser fått möjlighet att resa utomlands i två veckor – och tranan är deras lyckosymbol. Här har vi en enorm möjlighet att locka dem, säger Dan Gabrielsson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...