Annons

Visit Swedens vd: ”Vi måste utveckla oss”

zoom Den 1 november tillträder Ewa Lagerqvist tjänsten som vd för Visit Sweden.
Den 1 november tillträder Ewa Lagerqvist tjänsten som vd för Visit Sweden.
KARRIÄR. Ewa Lagerqvist kom till Visit Sweden från rollen som nordisk marknadsdirektör för TUI/Fritidsresegruppen. Innan dess har hon haft ledande positioner inom bland annat Vingresor, Grand Hotel Holdings och SJ.
Annons

Den 1 november blir Ewa Lagerqvist vd på riktigt för Visit Sweden. Hon menar att det inte innebär någon större förändring mot att vara tillförordnad.

– Jag har känt förtroende från styrelsen sedan jag började. När jag klev in pågick ett viktigt förnyelsearbete mot att utnyttja nya kommunikationsvägar till målgruppen och jag bidrog från början med det jag kunde.

Vad är mest angeläget att förnya?

– Vi måste utveckla oss på samma sätt som resandet utvecklar sig. Det talas ofta om det digitala, och det är verkligen det det handlar om. Vi försöker hitta våra resenärer på mer effektiva sätt.

Ni vill bredda er, på vilket sätt?

– Vi vill kunna bidra med mer kunskap om hur våra resenärer resonerar, för att på så sätt kunna vara en bra partner till besöksnäringen. Vi vill hitta nya samverkansformer och erbjudanden som kan vara intressanta för fler. Exakt hur får vi återkomma till.

Vad krävs för att Sverige ska nå ut internationellt?

– En tydlighet i erbjudandet. Ska du köpa något vill du veta vad du får. Ett bra exempel på hur vi arbetar där är vår lansering av svensk design, mode och arkitektur i först Paris och nu New York. Vi riktar in oss på ett intresse och berättar att detta går att uppleva i Sverige.

Har du fler exempel?

– Ja, 72 h cabin-projektet konkretiserar också vad du får. Det är en sak att veta att det finns fantastisk och tillgänglig natur i Sverige – men vi visar att det går att använda den till att må bra. Till och med en stressad karriärmänniska kan gå ner i varv på bara 72 h.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...