Efter 21 år längs Gullbergs Kaj i Göteborg kastar hotellbåten loss mot sin nya destination. Etableringen i Sundsvall innebär ett nytt upptagningsområde för hotellkedjan, men Mike Kelderer, marknadsansvarig, Ligula Hospitality Group, ser inget behov att anpassa utbudet till den nya marknaden.
– Vårt koncept med begränsad service och ett lågt pris har ett tydligt kundsegment, så det kommer vi inte behöva förändra. Vi ser ett behov av ett annorlunda budgetalternativ i Sundsvall, och är övertygade om att vi kommer att hitta våra kunder, säger han.
Lovande hotellmarknad
Ett flytande hotell med rummen ombord på en båt räcker för att locka gäster, tror Mike Kelderer.
– När man vaknar på morgonen så kan man titta ut över vågorna och det kanske kan gunga en aning. Hotellet ligger granne med Casino Cosmopol i hamnen, vilket också kan driva trafik.
Hur ser ni på konkurrensen i Sundsvall?
– Vi ser oss snarare som ett komplement till andra hotell i Sundsvall. Vi är lite annorlunda och kan bidra till en mer levande hamnmiljö. Och hotellmarknaden i staden ser mycket lovande ut, så den räcker till flera, säger Mike Kelderer.
Utvecklar staden
Sundsvall har elva hotell med fler än 100 rum och totalt finns 1409 hotellrum i staden. Och utbudet växer, förutom den nya hotellbåten i vår väntas Petter Stordalens tredje Nordic Choice Hotel i staden invigas 2020.
– Det är jättekul med nya hotell som främjar besöksnäringen och utvecklar staden. Vi bygger mycket i vårt hamnområde för att skapa en levande del av vår stadskärna och hotellbåten kommer att göra hamnen än mer attraktiv, säger Mats Ågebrant, kommunikationsansvarig på Näringslivsbolaget i Sundsvall.
Under hösten ska skeppet ses över på ett varv i Göteborg innan det sedan stävar upp mot Sundsvall. Planen är att kunna öppna i början av 2018 i Södra Hamnen.
– Det blir ett centralt läge i Sundsvall, det var avgörande för valet av stad, säger Mike Kelderer.