Annons

Han hoppas pÄ ett fjÀrde rekordÄr för parkerna

zoom Bergochdalbanan Blue Harvest pÄ Gröna Lund ska stÄ klar 2021.  Foto: Parks and Resorts
Bergochdalbanan Blue Harvest pÄ Gröna Lund ska stÄ klar 2021. Foto: Parks and Resorts
NYHETER. 2017 var Parks and Resorts bÀsta Är nÄgonsin sett till besöksantal och försÀljning. Koncernchef Christer Fogelmarck vÀnder blicken framÄt och lÀngtar till parkpremiÀrer och Gröna Lunds nya bergochdalbanan Blue Harvest.
Annons

Koncernens bÀsta Är nÄgonsin, sÄ sammanfattar koncernchef Christer Fogelmarck nöjesparksgruppens 2017 nÀr Besöksliv tar tempen pÄ Äret som gÄtt och det som ligger framför honom och parkerna.

– För tredje Ă„ret i rad ökar bĂ„de omsĂ€ttning och antalet gĂ€ster. Vi fick en tuff inledning med ett par rĂ€ttsprocesser som gick emot oss samt en park-vd som fick lĂ€mna sin tjĂ€nst pĂ„ grund av sjukdom. NĂ€r vi summerar Ă„ret Ă€r det mĂ„nga medarbetare som anstrĂ€ngt sig utöver det vanliga för att sĂ€kerstĂ€lla vĂ„r fortsatt positiva utveckling.

Vad Àr ditt frÀmsta fokus, din viktigaste frÄga under 2018?

– VĂ„r koncerns struktur och kultur sĂ„ att alla kan kĂ€nna motivation och hĂ„lla fokus pĂ„ rĂ€tt grejer. VĂ„ra strategiska utvecklingsprojekt pĂ„ tre till fem Ă„rs sikt krĂ€ver stort fokus redan nu.

Ni stÀnger Aquaria, startar ni nÄgot nytt 2018?

– Vi öppnar hotell i Furuvik och inleder projekt Blue Harvest pĂ„ Gröna Lund. Det Ă€r det mest omfattande projektet i tivolits 135-Ă„riga historia och Ă€r fĂ€rdigt nĂ€r vi Ă„r 2021 inviger den största berg- och dalbanan som nĂ„gonsin stĂ„tt pĂ„ Gröna Lund.

Tittar ni pÄ förvÀrv och i sÄ fall, vad Àr intressant?

– Vi har omfattande planer pĂ„ att utveckla vĂ„ra parker under kommande decennier. DĂ€rför letar vi inte aktivt förvĂ€rv. Vi vill Ă€ndĂ„ vara lyhörda för förslag frĂ„n andra aktörer och gör en seriös bedömning av alla förfrĂ„gningar vi fĂ„r.

Vad ser du mest fram emot 2018?

– Alla parkpremiĂ€rer! I Ă„r Ă€r jag sĂ€rskilt nyfiken pĂ„ hur Furuviks Havshotell kommer att mottas.

Vilken blir Parks & Resorts största utmaning 2018?

­– Att fortsĂ€tta behĂ„lla och attrahera grymma medarbetare. Det absolut viktigaste för vĂ„r fortsatta framgĂ„ng Ă€r att mĂ€nniskor ska upptĂ€cka vĂ„r hĂ€rliga arbetsmiljö och vilja utvecklas med oss.

Liseberg lanserar Valkyria, vad har Gröna Lund att komma med?

– Vi Ă€r vĂ€rldens berg- och dalbanetĂ€taste nöjesfĂ€lt med ett enormt konsertutbud mitt i Sveriges huvudstad. Årets största nyheter finns pĂ„ stora scen och vi tror ocksĂ„ att det Ă€r mĂ„nga som Ă€nnu inte hunnit pröva Ikaros – fritt fall i 90 grader.

Ni slog besöksrekord för tredje Ă„ret i rad 2017 – vad ska ni göra för att fĂ„ ett fjĂ€rde rekordĂ„r?

– Investera i parkernas utbud, förnya marknadsföringen samt ett gĂ€stbemötande i vĂ€rldsklass, sĂ€ger Christer Fogelmarck.