Annons

Bra affärer för hoteljätten Accor

zoom Ibishotellen i Sverige påverkas av överkapaciteten i Stockholm, enligt Jan Birkelund. Foto: Accor Hotels
Ibishotellen i Sverige påverkas av överkapaciteten i Stockholm, enligt Jan Birkelund. Foto: Accor Hotels
NYHETER. Hotelljätten Accor Hotels går fortsatt bra på de flesta marknader.
Annons

De europeiska hotellen redovisar förbättrad beläggning och stigande rumspriser, under första kvartalet.

Ibishotellen i Sverige påverkas av den överkapacitet, som enligt Jan Birkelundansvarig för försäljning och distribution på Accor Hotels i Norden, finns i Stockholm.

Goda tider för Accor Hotels är bra nyheter för hotellbranschen. Hotelloperatören, baserad i Frankrike, är störst i Europa och näst störst i världen. Accor förfogar över mer än 600 000 rum i ett hundratal länder.

Intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) ökade med 5,3 procent jämfört med första kvartalet i fjol. I Europa steg RevPAR med 4,6 procent. Bakom den förbättrade lönsamheten ligger både en ökad beläggningsgrad och stigande rumspriser.

­– Europa går fortsatt väldigt starkt. Framförallt Frankrike och Paris har återhämtat sig väldigt bra, säger Jan Birkelund.

Hotellen i den franska huvudstaden hart tidigare drabbats av en nedgången efter terrordåden. Nu redovisar Accors franska hotell en uppgång i RevPAR med 8,1 procent efter flera kvartal med stigande efterfrågan på rum.

Också hotellen på den iberiska halvön sticker ut med en kraftigt förbättrad lönsamhet (RevPAR  upp 7,2 procent)

Även i Asien och Afrika liksom i Nord- och Sydamerika ökar Accor Hotels intäkter. Den tidigare problemtyngda marknaden i Brasilien visar nu en kraftig återhämtning. Däremot ser det sämre ut i Mellanöstern där krig och politisk oro bidrar till nedgången för hotellen.

I Sverige driver Accor ett Ibishotell och två Ibis Styles, samtliga belägna i Stockholmsområdet. Någon särredovisning för de svenska hotellen görs inte enligt Jan Birkelund.

­– Det är blandat i Sverige med en effekt av en viss överkapacitet i Stockholm, säger han om den svenska verksamheten.

Accor Hotels redovisar en kvartalsvinst på ungefär samma nivå som i fjol. Men jämförelsen haltar, bland annat eftersom förvärv gjorts och fastighetsbeståndet är under försäljning. För jämförbara enheter steg vinsten med 9,5 procent, enligt Accors rapport.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...