Annons

Matlagande robotar och digitala garderobiÀrer snart verklighet

zoom Johanna Danielsson, Vice vd, och Lovisa Vildö, analytiker, frÄn Kairos Future. Foto: Besöksliv
Johanna Danielsson, Vice vd, och Lovisa Vildö, analytiker, frÄn Kairos Future. Foto: Besöksliv
NYHETER. År 2030 kan mellan 25 och 60 procent av jobben inom besöksnĂ€ringen vara digitala eller automatiserade. Det framgĂ„r av en ny rapport som ska publiceras senare i vĂ„r.
Annons

Det Àr Kairos Future, Visita och HRF som ligger bakom den framtidsrapport som uppskattar kompetensbehovet i besöksnÀringen 2030, dÄ hotell- och restaurangkonsumtionen berÀknas uppgÄ till 337 miljarder kronor.

Rapporten pekar bland annat pÄ digitalisering och automatisering som en av de stora utmaningarna nÀr man analyserar framtidens arbetskraftsbehov.

Delar av framtidsrapporten, som ska fungera som underlag för bland annat myndigheter och politiker, presenterades idag pÄ Chefs Talk-scenen pÄ Gastro Nord.

Minst 25 procent av jobben automatiserade

Enligt Kairos Futures berÀkningar kommer mellan 157 000 och 83 000 eller 60 procent och 25 procent av jobben att vara automatiserade eller digitala 2030.

Logistik, kvalitet, löner, politik, branschen vilja och konsumenternas intresse Àr faktorer som pÄverkar omfattningen av automatiseringen, förklarade Johanna Danielsson pÄ Kairos Future pÄ scen.

– Vill branschen detta, vill konsumenterna bli serverade av robotar? Samtidigt vet vi att vi konsumenter har varit snabba pĂ„ att ta till oss automatisering inom andra branscher som bagageincheckning pĂ„ flygplatser, sĂ€ger hon.

Matlagande robotar

Även om automatiserade garderobiĂ€rer och matlagande robotar kan bli verklighet inom en snar framtid, sĂ„ kommer behovet av mĂ€nsklig service samtidigt att finnas kvar och utvecklas.

– Branschen kommer att utvecklas Ă„t tvĂ„ hĂ„ll, Ă„t ena hĂ„llet med mer kedjor som Ă€r vĂ€ldigt automatiserade, och Ă„t andra hĂ„llet fler premiumprodukter med mycket mĂ€nsklig service. Kedjan Pinchos Ă€r ett exempel dĂ€r man har lagt krut pĂ„ sĂ„dant som mĂ€nniskor, medan andra tjĂ€nster har automatiserats. De visar pĂ„ en kombination av high tech och high touch förenat i ett och samma koncept, sĂ€ger Johanna Danielsson.

Visita: ”SpĂ€nnande”

Peter Thomelius, HR- och utbildningschef pÄ Visita, som frÄgades ut pÄ scen, tycker att prognosen i rapporten Àr spÀnnande.

– Det Ă€r spĂ€nnande att se att Ă€ven vi kommer att behöva stĂ€lla om, vi mĂ„ste sĂ€kerstĂ€lla att yrkena i branschen Ă€r hĂ„llbara, samtidigt som vi ser att man kan automatisera bort de yrken som Ă€r extra fysiskt krĂ€vande.

 Är automatisering av hotell- och restaurangbranschen oundviklig?

–Man kan inte hejda utvecklingen, det kommer att ske, men vi kommer att se en uppdelning av high tech och hight touch. Och alla vĂ„ra medlemmar kommer inte att ha rĂ„d att investera i automatisering direkt. Det blir en gradvis utveckling som kanske börjar med automatiska kebabskĂ€rare, tills tekniken har blivit billigare.

Fortsatt tillvÀst trots utmaningar

Viktigt att understryka, menar Peter Thomelius, Àr att trots digitaliseringens och automatiseringens utmaningar sÄ kommer branschen att vÀxa och nya yrken kommer att tillkomna.