Annons

Matlagande robotar och digitala garderobiärer snart verklighet

zoom Johanna Danielsson, Vice vd, och Lovisa Vildö, analytiker, från Kairos Future. Foto: Besöksliv
Johanna Danielsson, Vice vd, och Lovisa Vildö, analytiker, från Kairos Future. Foto: Besöksliv
NYHETER. År 2030 kan mellan 25 och 60 procent av jobben inom besöksnäringen vara digitala eller automatiserade. Det framgår av en ny rapport som ska publiceras senare i vår.
Annons

Det är Kairos Future, Visita och HRF som ligger bakom den framtidsrapport som uppskattar kompetensbehovet i besöksnäringen 2030, då hotell- och restaurangkonsumtionen beräknas uppgå till 337 miljarder kronor.

Rapporten pekar bland annat på digitalisering och automatisering som en av de stora utmaningarna när man analyserar framtidens arbetskraftsbehov.

Delar av framtidsrapporten, som ska fungera som underlag för bland annat myndigheter och politiker, presenterades idag på Chefs Talk-scenen på Gastro Nord.

Minst 25 procent av jobben automatiserade

Enligt Kairos Futures beräkningar kommer mellan 157 000 och 83 000 eller 60 procent och 25 procent av jobben att vara automatiserade eller digitala 2030.

Logistik, kvalitet, löner, politik, branschen vilja och konsumenternas intresse är faktorer som påverkar omfattningen av automatiseringen, förklarade Johanna Danielsson på Kairos Future på scen.

– Vill branschen detta, vill konsumenterna bli serverade av robotar? Samtidigt vet vi att vi konsumenter har varit snabba på att ta till oss automatisering inom andra branscher som bagageincheckning på flygplatser, säger hon.

Matlagande robotar

Även om automatiserade garderobiärer och matlagande robotar kan bli verklighet inom en snar framtid, så kommer behovet av mänsklig service samtidigt att finnas kvar och utvecklas.

– Branschen kommer att utvecklas åt två håll, åt ena hållet med mer kedjor som är väldigt automatiserade, och åt andra hållet fler premiumprodukter med mycket mänsklig service. Kedjan Pinchos är ett exempel där man har lagt krut på sådant som människor, medan andra tjänster har automatiserats. De visar på en kombination av high tech och high touch förenat i ett och samma koncept, säger Johanna Danielsson.

Visita: ”Spännande”

Peter Thomelius, HR- och utbildningschef på Visita, som frågades ut på scen, tycker att prognosen i rapporten är spännande.

– Det är spännande att se att även vi kommer att behöva ställa om, vi måste säkerställa att yrkena i branschen är hållbara, samtidigt som vi ser att man kan automatisera bort de yrken som är extra fysiskt krävande.

 Är automatisering av hotell- och restaurangbranschen oundviklig?

–Man kan inte hejda utvecklingen, det kommer att ske, men vi kommer att se en uppdelning av high tech och hight touch. Och alla våra medlemmar kommer inte att ha råd att investera i automatisering direkt. Det blir en gradvis utveckling som kanske börjar med automatiska kebabskärare, tills tekniken har blivit billigare.

Fortsatt tillväst trots utmaningar

Viktigt att understryka, menar Peter Thomelius, är att trots digitaliseringens och automatiseringens utmaningar så kommer branschen att växa och nya yrken kommer att tillkomna.