Annons

Service utöver det vanliga på Grand Hôtel

zoom Grand Hôtel Concierge-team: Ludvig Grundsell, Martin Nordström, Johanna Picano, Isak Leima. FOTO:Adam Solberg
Grand Hôtel Concierge-team: Ludvig Grundsell, Martin Nordström, Johanna Picano, Isak Leima. FOTO:Adam Solberg
NYHETER. Ytterligare två av hotellets concierger har blivit invalda i nätverket Les Clefs d’Or. Den senaste att få certifieringen är Isak Leima som tidigare utsetts till Årets unga branschstjärna av Visita. Därmed är Grand Hôtel det hotell i Norden med flest medlemmar.
Annons

Les Clefs d’Or är ett globalt nätverk för de som jobbar inom concierge-yrket. Det startade som en vänskapsförening i Paris på 1920-talet men har växt till en stor internationell organisation.

Visitas unga branschstjärna invald i Les Clefs d’Or

De som tilldelas utmärkelsen, som garanterar gästen service utöver det vanliga, får bära den prestigefulla symbolen med två nycklar på uniformen. Isak Leima, concierge på Grand Hôtel och även utsedd till Årets unga branschstjärna av Visita 2021, är en av dem som nyligen blev invald i Les Clefs d’Or. Något som har stor betydelse för honom.

– Medlemskapet i Les Clefs d’Or betyder väldigt mycket för mig. Jag har arbetat i snart tio år i hotellbranschen och endast på lyxhotell, så det har alltid funnits en Les Clefs d’Or-concierge i närheten att se upp till. Det känns fantastiskt att själv få vara en del av det nu och jag ser fram emot många år som medlem och ta del av den kunskap och vänskap som finns inom föreningen, säger han.

Vad betyder medlemskapet för Grand Hôtel?

– Efter att jag och mina tre kollegor blev tilldelade nycklarna blev vi det hotell i Norden med flest nycklar. En stolthet som vi delar med hela hotellet.

Hur fungerar ansökningsprocessen?

– Den är lång och detaljerad. Man behöver bli inbjuden från föreningen för att få ansöka och därefter behövs två rekommendationsbrev från två Les Clefs d’Or-concierger, cv, personligt brev och ett arbetsbevis. Man fyller också i ett långt frågeformulär från föreningen. Steg två var att ordförande och vice ordförande för Les Clefs d’Or Sverige, kallat Svenska Hotell Portier föreningen (SHPF), besökte Grand Hôtel för en personlig intervju.

Hur gick den till?

– Jag blev grillad på frågor om hotellet, restauranger, museer, kyrkor, sevärdheter runt om och även utanför Stockholm. Allt var utan tillgång till dator och på engelska, för att se min generella kunskapsnivå samt observera hur jag svarade på varje fråga. Hela processen avlutades med ett stort kunskapsprov om föreningen.

Du blev också utsedd till Årets unga branschstjärna av Visita 2021, hur har det påverkat dig?  

– Det var en stor eloge och det gjorde att jag verkligen bestämde mig för att stanna i hotellbranschen. Det gav mig även möjligheter att få träffa andra inom branschen och för stipendiepengarna gjorde jag en resa till New York där jag besökte femstjärniga hotell för att samla inspiration.

Vad är det bästa med att jobba inom besöksnäringen och hotellbranschen?

– Det bästa är alla människor man träffar från hela världen, både gäster och kollegor. Jag tror också att folk med erfarenhet av hotell och restaurang kan ta de egenskaperna in till alla verksamheter eller livet i allmänhet, för allting handlar ändå i grunden om någon slags bemötande eller service.

Har du tips på hur man kan få fler unga intresserade av att jobba inom besöksnäringen?

– Jag tycker att serviceyrken inom vår bransch har ökat i status de senaste åren. Många unga kan ha svårt att veta vilken riktning man ska gå efter gymnasiet, då är besöksnäringen fantastisk. Man växer som människa och får vara en del av stora team som direkt blir nära vänner.

Läs gärna en tidigare artikel med Grand Hôtel om klädkollektionen tillsammans med CDLP

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!