Annons

Textile Fashion Center i Borås pimpar hotellrum

zoom Janne Johansson, delägare och marknadsansvarig för Best Western<br />
 Borås tycker att textilcentret känns som en självklar samarbetspartner. Foto: Fredrik Malmlund
Janne Johansson, delägare och marknadsansvarig för Best Western
Borås tycker att textilcentret känns som en självklar samarbetspartner.
Foto: Fredrik Malmlund
NYHETER. Textile Fashion Center i Borås öppnar hotell – åtminstone ett tillfälligt hotellrum på Hotell Borås. Satsningen är en del av Best Westerns nya koncept Pop In.
Annons

Guldkuddar, modeböcker, fåtöljer klädda med jeanstyg och innovativa tyger som har tagits fram på Textilhögskolan i Borås – Hotell Borås senaste hotellrum är ett rum utöver de vanliga. Det har skapats i samarbete med Textile Fashion Center, som är ett av Europas ledande centrum för textil och mode och ofta har gränsöverskridande samarbeten med exempelvis forskare och företag i olika textilrelaterade projekt.

– Rummet är jättefint, med riktigt coola detaljer som vi inte hade kunnat fixa själva, säger Janne Johansson, delägare samt marknadsansvarig på Best Western Hotell Borås.

Han menar att textilcentret känns som en både självklar och spännande samarbetspartner.

– Vi är ett litet lokalt hotell som vill stärka vår position på den lokala marknaden – och vad passar bättre i Borås än att jobba med textil.

I rummet finns också vinnarplaggen från modeentreprenörstävlingen Show Up Fashion Awards, en nationell tävling för lovande modeentreprenörer. Hotellrummets gäster får även gratis inträde till Textilmuseet i Borås.

Samtidigt ställs en bäddad hotellsäng ut på Textile Fashion Center, där besökarna kan få en känsla av det temporära hotellrummet. De kan också boka hotellrummet via en padda på centret.

– Det här är ett jättekul samarbete, säger Janne Johansson. Nu kör vi den här kampanjen i två månader och hoppas att det bokar på bra. Sedan får vi se om vi kan attrahera andra företag i framtiden. Det finns många innovativa företag här i Borås så det går att driva hur långt som helst.

– Vi skulle kunna ha ett polisrum för de ansökande om vi får hit polishögskolan, eller ett forskningsrum i samarbete med forskningsinstitutet Rise här i Borås.

Moderummet är det första i Best Western Hotels & Resorts nya koncept Pop In. Det går ut på att låta olika lokala aktörer inreda ett hotellrum på något av nätverkets hotell för att skapa en annorlunda och unik gästupplevelse.

– Vi har ytterligare ett par spännande samarbeten på gång med aktörer inom kultur och tech, säger Linda Buch, marknadsdirektör Best Western.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...