Annons

”2024 blir minst lika bra som förra året”

zoom Jens Mathiesen Foto: Pressbild
Jens Mathiesen Foto: Pressbild
NYHETER. Hotelljätten Scandic levererade ett stabilt resultat för helåret och Jens Mathiesen, vd, var nöjd att kunna presentera årsbokslutet i förra veckan. Aktiemarknaden var däremot inte lika nöjd och aktien föll i handeln.
Annons

– Totalt sett har vi gjort ett väldigt starkt resultat och jag är jättestolt över att Scandic kunnat komma tillbaka som ett bättre och mer effektivt bolag efter pandemin, säger Jens Mathiesen till Besöksliv.

Hotellkedjan ökade sin nettoomsättning i fjärde kvartalet med 3,5 procent till 5 410 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 502 miljoner kronor, med en rörelsemarginal på 9,3 procent. För helåret ökade nettoomsättningen med 14,1 procent till 21 935 miljoner kronor och rörelseresultatet hamnade på 2 785 miljoner kronor (2 457 miljoner kronor).

– Nu står vi starkt ekonomiskt och tycker att det är dags att ta Scandic till en ny nivå, berättar Jens Mathiesen och syftar framförallt på planerna gällande digitala investeringar.

– Det ska bli bättre och enklare både för våra medarbetare och att vara gäst, menar han.  I framtiden ska du inte behöva stå i en kö i en reception, och vi jobbar med hela vår gästresa och vårt lojalitetsprogram. Vi kan säga att det som kommer att hända med det digitala de närmaste två till tre åren är mer än vad som hänt på 20 år på Scandic!

Hotellaktien föll på marknaden

Aktiemarknaden hade däremot synpunkter och Scandic handlades ner på Stockholmsbörsen under återstoden av veckan.

– Tyvärr är det ju så att aktiemarknaden kan vara väldigt kortsiktig. Nu är det läge att investera och det här betyder att Scandic har möjlighet att få ännu bättre resultat av investeringarna redan 2025.

Under fjolåret har många överraskats positivt av en hög beläggningsgrad i hotellbranschen och ett fortsatt stort resesug hos nordborna, trots höga räntor och hög inflation. Den genomsnittliga beläggningsgraden för Scandic ökade till 61,4 procent för helåret 2023 från 57,7 procent för 2022.

Bokningsläget samma som 2023

Jens Mathiesen ser ingen anledning till att det skulle bli sämre i år. Bokningsläget är i linje med fjolåret och han är nöjd med hur gruppens nyöppnade hotell har tagits emot av gästerna.

– Så vi är försiktiga när vi säger att det blir i linje med förra året. Det kan till och med bli lite bättre. Och till lite bättre priser och det är ju bra, säger han.

Han upplever också att kunderna har haft god förståelse för höjda priser på hotellrummen, till följd av det ökade kostnads- och inflationsläget. Däremot hade han väntat sig fler internationellt tillresande gäster, med tanke på hur billig den svenska kronan är för utländska turister.

– Vi har sett att det har påverkat oss positivt, många svenskar och norrmän har dessutom stannat hemma då det varit dyrt att resa till ett Euroland. Men jag tycker att det borde ha påverkat oss mer. Det är möjligt att vi får se lite mer av en sådan effekt i sommar, säger han och spår att den nordiska turistmarknaden kommer att fortsätta att locka fler och fler internationella turister.

– Vi blir mer och mer intressanta från ett globalt och europeiskt turistperspektiv och det har ju delvis att göra med klimatförändringarna. De senaste somrarna har varit nästan för varma i Sydeuropa och i Alperna har det varit snöbrist flera år i rad, säger Jens Mathiesen.

Tror på nya varumärket

Det bidrar också till varför Jens Mathiesen tror mycket på kedjans nya varumärke i ekonomisegmentet, Scandic Go, som under hösten slog upp sina första portar på Upplandsgatan i Stockholm.

– Det har fått en fantastisk start och snart öppnar vi fler Scandic Go med sina attraktiva priser, något som passar väldigt bra för turister och en yngre målgrupp där destinationen är målet med resan, inte själva hotellvistelsen, säger Jens Mathiesen.

Läs även en tidigare artikel om hur Scandic breddar sin hotellportfölj

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...