Annons

50 år av mat längs de svenska vägarna

zoom Mikael Tervaniemi, vd för restaurangkedjan Rasta. Brålanda
Mikael Tervaniemi, vd för restaurangkedjan Rasta. Brålanda
NYHETER. Den jubilerande kedjan har blivit en institution, där två miljoner schnitzlar serveras i Rastas 30 restauranger varje år.
Annons

När den gotländske kocken Dan Tervaniemi köpte sin första restaurang i Brålanda 1973 visste ingen att det var början på ett restaurangimperium. Allra minst begrep nog hans son Mikael, som var knappt fyra månader gammal när hans pappa signerade kontraktet och hängde på sig det vita köksförklädet.

Idag är samme Mikael vd för restaurangkedjan Rasta, som fortfarande ägs i sin helhet av familjen Tervaniemi. Rasta växte snabbt på 1980-talet och finns idag på omkring 30 platser i Sverige. De är ett välkänt stopp längs de svenska vägarna där husmanskosten alltid stått i centrum, så även idag.

Började i disken

Mikael Tervaniemi började jobba i koncernen som 18-åring, direkt efter gymnasiet. Som ägarens son kunde han förvänta sig en härlig gräddfil till styrelserummen, kan man tro?

– Nej, jag fick börja i disken och i köket. Jag jobbade sex månader på flera olika Rasta-restauranger för att lära mig anläggningarna. Det var toppen för jag lärde mig att laga husmanskost från grunden och hur ett restaurangkök fungerar, säger Mikael Tervaniemi.

Men Mikael steg i graderna och är idag vd för Rasta, det största affärsområdet inom familjekoncernen Burgsvik Group. Hans bror Daniel är vd för affärsområdet Kulturrestauranger och Fredrik Tervaniemi är koncernchef för Burgsvik Group. Mamma Marita är administrativ chef för Burgsvik Groups huvudkontor. Pappa Dan är arbetande styrelseordförande.

Breddat konceptet

Inte bara efternamnet på chefen utan även kärnan i Rastas affärsidé är densamma idag som för femtio år sedan: restauranger på bra lägen längs vägarna där kunderna vet vad de kan förvänta sig – svensk husmanskost. Men kring grundkonceptet har desto mer hänt: En turbulent period på 1990-talet slutade med att familjen tvingades sälja sitt innehav i Rasta, för att senare köpa tillbaka det då börsnoterade företaget flera år senare. Och utbudet har också förändrats en del:

– När vi kom tillbaka som ägare bestämde vi oss för att skapa mötesplatser längs vägarna med lite större bredd än “bara” Rasta-restaurangerna. Ofta finns en servicestation och en fullsorterad butik. På en del ställen inhyser vi nu även Espresso House eller hamburgerkedjan Brödernas.

Tufft längs med vägarna

Konkurrensen längs vägarna har hårdnat rejält de senaste decennierna. Mikael Tervaniemi lyfter fram McDonalds och Burger Kings expansion längs vägnätet på 2000-talet som milstolpar när det kommer till just konkurrensen. Samtidigt tycker han att det finns skäl att tro att Rasta-kedjan kommer att kunna fira 100-årsjubileum 2073:

– Vi ligger på otroligt strategiska lägen längs vägarna. Vi växer med en till två enheter per år, lugnt och stabilt. Och vi har väldigt lojal och härlig personal – många stannar kvar i företaget länge eftersom vi har kul ihop och det finns goda möjligheter att göra karriär. Många chefer har börjat i disken.

Också en del maträtter har varit med länge, som raggmunken och schnitzeln. Totalt säljs två miljoner schnitzlar varje år på Rastas restauranger. Mikael Tervaniemi föråt sig på den i ungdomen och väljer nu ofta något annat.

– När jag var ny åt jag nog schnitzel sju–åtta gånger i veckan. Jag lagar det inte jätteofta hemma länge, säger Mikael Tervaniemi.

Läs även Rasta inte bara vägkrogar och Tervaniemi köper ut Rasta

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...