Annons

Arktiskt tema lyfte Jokkmokks vintermarknad

zoom Produktutveckling och fler måltidsupplevelser för besökare<br />
 är två mål med marknadstemat Arktisk Gastronomi. Foto: Jokkmokks marknad
Produktutveckling och fler måltidsupplevelser för besökare
är två mål med marknadstemat Arktisk Gastronomi.
Foto: Jokkmokks marknad
NYHETER. För 413:e gången kan Jokkmokk säga tack till de många besökare som under en vecka har gästat den världsberömda vintermarknaden. Årets tema, Arktisk Gastronomi, har kastat extra ljus på den norrbottniska matkulturen för att locka fler internationella besökare.
Annons

– Vi har haft cirka 45 000 besökare till marknaden, och det kommer folk från hela världen. Marknaden har en extremt stor betydelse för kommunen och hela besöksnäringen i Jokkmokk, säger David Björkén, kommunikatör på Jokkmokks kommun.

Under det gångna året har kommun och företag jobbat med paketeringen av temat Arktisk Gastronomi som har präglat hela marknadsveckan. Syftet har varit att sätta mer fokus på måltidsturism, och knyta ihop lokala och regionala aktörer med varandra och besöksnäringen.

Dagen innan invigningen arrangerade kommunen en temadag för företag och besöksentreprenörer i Norrbotten och Västerbotten för att tillsammans med bland annat Visit Sweden inspireras till hur man kan jobba med matturism.

– Seminarier, workshops och presentationer visade hur man kan paketera och marknadsföra olika produkter, jag tror att många tyckte att det var väldigt givande, säger David Björkén.

Jokkmokk har tack vare varumärken som Jokkmokks korv och Sapmi Ren & Vilt redan positionerat sig som en matdestination, menar David Björkén. Men med initiativ som det gemensamma temat, och inspirationsdagen för besöksnäringen, befästa positionen ytterligare.

– Det vi gör ligger i linje med de mål som Visit Sweden har satt upp när det kommer till nationell måltidsturism, under temadagen knöts det många kontakter mellan företagen.

Under själva marknaden förra veckan hade besöksföretagen utvecklat paket utifrån temat Arktisk Gastronomi. Hundspannsoperatörer bakade in matupplevelser i sina turer, restaurangerna tog fram särskilda menyer och Svenskt Samemuseum anordnade särskilda föreläsningar på temat.

David Björkén, som är nöjd med företagens olika initiativ, är själv en av de som ligger bakom idén till temat.

– Jag kommer ifrån vinbranschen och brinner för mat och vin, och det ligger väldigt rätt i tiden. Det finns väldigt mycket duktiga entreprenörer här som jobbar med primär tillverkning och med måltidsturism, och i och med att Visit Sweden fokuserar på måltidsturism så blev vi en del av något som redan var aktuellt.

Ni har inte hunnit utvärdera marknaden ännu, men vad hoppas ni att temaarbetet ska leda till?

– Dels produktutveckling, att fler entreprenörer och företag ser en ökad potential i vad som finns här, och dels att man kopplar samman maten med besöksnäringen, så att de också plockar in måltidsturism i sitt erbjudande. Besöksnäringen växer kraftigt i den här destinationen, och detta är en del att få det att fortsätta, och att kunna sälja fler fysiska produkter och måltidsupplevelser.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...