Annons

”Att jag går in betyder ökad uthållighet”

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
NYHETER. Efter att tre av Vapianos nio svenska restauranger gått i konkurs på grund av coronakrisen, får restaurangkedjan nu en ny ägare. Tidigare delägaren Magnus Ledin tar över driften för att ge ökad stabilitet åt restaurangerna.
Annons

Vapiano Sverige består i dagsläget av sex restauranger i Stockholmsområdet, Göteborg och Malmö, efter att tre av kedjans restauranger i Stockholm begärdes i konkurs under april. Nu kliver Magnus Ledin, som grundade Vapiano Sverige hösten 2007, in som ägare av Vapiano Sverige med cirka 200 anställda.

Varför väljer du att köpa just nu?

– Vapiano hamnade, som många andra restauranger nu, i en position där det fanns behov av skyndsam stöttning för att verksamheten skulle kunna räddas. Samtidigt är det ett varumärke som jag är övertygad om har mycket kvar att ge, det kände jag för 13 år sedan och det känner jag fortfarande, säger Magnus Ledin.

– Det känns självklart för mig att gå in och göra vad jag kan för att rädda en verksamhet jag verkligen tror på.

Vapianos nuvarande prognos för 2020 tar hänsyn till coronakrisen och är baserad på att samtliga sex restauranger är i fortsatt drift. Än så länge har prognosen stämt väl överens med det faktiska resultatet, enligt Magnus Ledin.

– Självklart medför även det faktum att jag går in och köper restaurangerna en ökad uthållighet.

Han tillägger att även om han som ägare ser optimistiskt på framtiden, tar han coronakrisen på största allvar.

– Ingen vet exakt hur situationen kommer att utveckla sig, vilka nya och komplexa förutsättningar vi, precis som alla andra i branschen, behöver förhålla oss till. Det finns inga garantier för något i dessa coronatider.

Hur hanterar Vapiano den pågående krisen?

– Vi gjort en rad åtgärder för att anpassa oss till rådande läge, samtliga medarbetare har gjort en otrolig insats med allt från bemanningsoptimering till menyanpassningar och justerade öppettider. Vi ställde även snabbt om till fokus på relevanta erbjudanden inom till exempel take away och delivery.

Utöver detta har Vapiano skärpt sina hygienrutiner ytterligare, samt gått över till distansskapande bordsplacering och ökat städfrekvensen. Allt för att gäster och medarbetare ska kännas sig trygga.

– Vi ser en positiv effekt av de åtgärder vi vidtagit, och får en fantastiskt fin respons och värdefullt stöd från våra gäster, säger Magnus Ledin.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...