Annons

Basta vill modernisera den svenska pizzerian

zoom Mellanstora städer är målet med Bastas franchiseambitioner. Foto: Basta
Mellanstora städer är målet med Bastas franchiseambitioner. Foto: Basta
NYHETER. Italienska Falukrogen Basta öppnar nytt i Borlänge, och planerar ytterligare två etableringar innan årets slut. ”Mellanstora städer saknar moderna pizzerior, det tomrummet vill vi fylla”, säger krögaren Brazer Bozlak.
Annons

Med inspiration från pizzerior i USA, och snabbväxande kedjan Pinchos i Sverige, där han själv jobbade under en period, lanserade krögaren Brazer Bozlak 2015 sin egen ”moderna” pizzeria i Falun.

– Jag var väldigt inspirerad av vad man hade åstadkommit med Pinchos, och efter en marknadsundersökning jag gjorde när jag var i USA kom jag fram till att pizzerian inte har moderniserats i Sverige. Folk vill inte äta på sunkiga pizzerior, utan tar hellre hem. Utifrån detta växte min idé om att modernisera den svenska pizzerian.

Basta erbjuder pizza, pasta och sallad, med bordsservering, i en konceptuppbyggd miljö med italiensk-amerikansk prägel.

Brazer Bozlak vill fokusera på mellanstora städer, där storstadsställen som Vapiano inte är etablerade. Med det avslappnade konceptet hoppas Bastas han attrahera så många olika målgrupper som möjligt under hela dagen.

Tre restauranger i år

I sommar invigs Basta nummer två i Borlänge, som ska drivas av honom själv. Förhandlingar pågår med fastighetsägare i Gävle samt ytterligare en stad med förhoppning om etableringar under senhösten.

Men framöver är planen att tillväxten ska ske genom franchise. Ett franchisekoncept finns, och intresseanmälningar har kommit in, men först måste han bygga upp en organisation på huvudkontoret som kan stödja en expansion.

Vad har du för vision för Basta?

– Inom fem år vill vi ha 20-25 enheter i Sverige, alla mellanstora städer ska ha en Bastarestaurang. I år ska vi ha mist tre restauranger, och nästa år ytterligare två.

Expansion är kostsamt, hur ska den finansieras förutom via franchise?

– Vi ska bygga ett så starkt varumärke att fastighetsägare vill få in oss i sina lokaler till en rimlig hyra. På samma sätt vill vi komma åt de duktiga krögarna, med hjälp av ett starkt varumärke.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...