Annons

Besöksnäring bland tomtar och troll

NYHETER. Sommaren 1994 gick Camilla Collett runt i urskogen och drömde om ett stort sagoland. I dag är hon och hennes familj ägare till äventyrsparken Tomteland utanför Mora.
Annons

Det händer redan på parkeringen, så fort man stiger ur bilen och lyssnar: förvandlingen från den vanliga världen till Tomtelands alla sagovärldar. Trolsk musik strömmar ur högtalare, gömda i träden i urskogen där äventyrsparken Tomt land ligger. 18 hektar utanför Mora proppfull med väsen, oknytt, älvor och drakar – för att inte nämna tomten själv.

Camilla Collett började jobba på Tomteland på 1990-talet och tog över verksamheten ihop med sin man Tommy Collett 2018. Då fick hon möjlighet att göra om programmen för gästerna och äntligen utforma de magiska upplevelserna så som hon drömt om. Sedan dess har parken slagit besöksrekord och snudd på dubblat omsättningen. Besöksantalet ligger runt 70 000–80 000 årligen.

– När jag började 1994 bestod produktionsteamet av mig och en vaktmästare, då fantiserade jag om allt jag ville göra. Jag kunde se hela sagolandet framför mig. Det bästa med mitt jobb i dag är att jag nu kan göra det jag drömde om då tillsammans med min familj och mina medarbetare. Beslutsgångarna är snabba och utvecklingen av parkengår fort när vi både äger och driver verksamheten, säger Camilla Collett.

Tema: nordisk mytologi och fantasy

Tomteland byggdes redan på 1980-talet på inrådan av kommunalrådet Lennart Thorslund i Mora, han ville att besökare i Siljanområdet skulle ges möjlighet att träffa tomten, och parken startade med en ”Tomtens by”. Camilla Collett, som jobbat med film och scenisk framställning, utvecklade konceptet till att omfatta en hel sagovärld med nordisk mytologi och fantasy som tema.

– Sedan 2018 har vi tredubblat teaterverksamheten och har ett 50-tal skådespelare anställda under säsong. Alla platser – Trollrike, Drakland, Skogstomtebyn, Älvornas rike, Sagotorget och den Förtrollade skogen – har egna program. Vi har kunnat investera och bygga områden backstage och i loger, berättar hon.

Fler besökare än vanligt

Tomteland är Siljanområdets fjärde största besöksmål, ett område som lockar flest besökare sommartid och förknippas med stora turisthändelser som midsommarfirande och Vasaloppet. Besöksnäringen är aktiv, inte minst i städer som Mora, Rättvik och Leksand men även i Sollerön och i Gesunda, där Tomteland är beläget.

– Det är besöksnäringstätt här. Min man och jag är entreprenörer och driver förutom Tomteland ytterligare två verksamheter i området. Visst, nu är det ekonomiskt osäkra tider men vi har ändå haft fler besökare än vanligt. Det tyder på att människor väljer att satsa på upplevelser för sina barn hellre än att köpa saker som tär på miljön, vilket är glädjande, säger Camilla Collett.

Svärdfajter och akrobatik

Ägarfamiljens tre barn Leopold, Tindra och Saga är också engagerade i verksamhetens olika områden, i allt från marknadsföring till komposition av musik och skiss av kostym och scenografi. Teaterverksamheten i parken innefattar allt från produktion av manus till mask och peruk, kostym, scenografi och specialkomponerad musik till föreställningarna. En av målsättningarna är att utveckla underhållningen för att attrahera även äldre barn och ungdomar, därför har inslag av svärdfajter, akrobatik, ziplineåkning, specialeffekter och ännu fler spännande miljöer byggts.

– Men det viktigaste för oss i familjen är att låta Tomtelands budskap genomsyra allt vi gör. Det handlar om att ta hand om naturen, klimatet och djuren och ta hand om varandra och sig själv. Vi pratar mycket om att tro på sig själv och att man är bra precis som den man är. Det är då man får den så kallade tomtekraften, en superkraft som man kan använda i äventyren tillsammans med sagofigurerna. De besökande barnen (och deras föräldrar) ska känna att de är med i allt som händer, och att de kliver rakt in i en sagovärld som är på riktigt, säger Camilla Collett.

Efter en dag eller två bland häxor och drakar, och kanske till och med en slädtur eller selfie med en älva, är det dags för besökarna att återvända till verklighetens Dalarna igen. Äventyret sitter däremot kvar i sinnet ett långt tag framöver, och tittar man noga ser man att vägskyltarna på Gesundavägen varnar för frigående troll.

Du hittar även reportaget om Tomteland i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...