Annons

Best Western satsar på AI

zoom Lena Axelson, Head of web i Skandinavien BWH Hotel Group, där bland annat affärshotellet Best Western Malmö Arena Hotel på bilden ingår. Foto: Pressbilder
Lena Axelson, Head of web i Skandinavien BWH Hotel Group, där bland annat affärshotellet Best Western Malmö Arena Hotel på bilden ingår. Foto: Pressbilder
NYHETER. Hotellkedjan har omarbetat webbplatsen och undersöker nu möjligheten till förenklingar med hjälp av smarta AI-lösningar.
Annons

Sommaren 2021 bestämde Best Western Hotel Group Skandinavien att det var dags att uppgradera webbplatsen, och som Besöksliv berättade om i april 2022 är det Lena Axelson, Head of web i Skandinavien som leder arbetet. Flera länder i kedjan har arbetat med att uppgradera sina webbplatser internationellt.

– Best Western Hotel Group Skandinavien insåg att vi behövde göra en hel del förändringar för att förbättra kundupplevelsen på sidan. Den gamla webben var långsam och ganska svårnavigerad. Att öka prestandan har varit ett av huvudmålen, men vi har även gjort ett gediget arbete med att bland annat skriva om varenda hotelltext och fotograferat om flertalet hotell, säger Lena Axelson.

Drygt 160 hotell

Hon beskriver hur BWH Hotel Group har alltifrån små enklare hotell på mindre orter till Gothia Towers i Göteborg, event- och affärshotellet Best Western Malmö Arena Hotel och fina koncepthotell som till exempel The Winery i Solna och Hotel Kung Carl i Stockholm.

– Vi är inte en stereotyp hotellkedja, alla hotell har sina USP:ar och sin egen charm och det har vi arbetat med att lyfta fram på nya webben. I Skandinavien har vi 160 hotell och vi arbetar ständigt med att knyta nya hotell till oss.

Förbättringsarbetet handlar främst om att underlätta för kunderna att hitta hotell som passar dem, att lätt kunna boka och få all relevant information.

– Framöver jobbar vi vidare med att det ska vara enkelt att göra tillägg som att boka middag, hitta paketlösningar som till exempel golf, SPA, eller att kunna beställa blommor till rummet, säger Lena Axelson.

Ökar i Danmark

I Sverige är 125 hotell på sammanlagt 62 orter anknutna till BWH Hotel Group, i Norge är 17 hotell anslutna och i Danmark 15.

– Från och med juni kommer vi att samarbeta med hotellkedjan Small Danish Hotels och kommer att få in ytterligare cirka 33 hotell i Danmark vilket alltså ger en markant ökning av danska hotell. I början av året lanserade vi också Aiden, ett nytt varumärke på den skandinaviska hotellmarknaden. Vi öppnade det första hotellet i Herning i Danmark och snart följer fler Aidenhotell i Skandinavien.

Förenkla med AI

Ett steg i den digitala satsningen blir att förbättra mobilapplikationen och att undersöka möjligheten till att förenkla med smarta AI-lösningar.

– Vi har sett över tid att mer än 70 procent av våra besökare tittar på hotell i mobilen, och med den gamla webben kom 50 procent av bokningarna via mobilen. Den siffran kommer att öka och vi ser att appen behöver vara av samma kaliber som webben.

Öka hotellens intäkter

BWH Hotel Group består av tre hotellkedjor, WorldHotelsTM Collection, Best Western Hotels & Resorts och SureStay Hotel Group, och fungerar som en paraplyorganisation över cirka 4 700 hotell i nästan 100 länder världen över. BWH Hotel Group arbetar med att ge de medlemmarna stöd i service, marknadsföring och försäljning mot en medlemsavgift.

– Alla pengar vi tjänar går tillbaka till hotellen och den här satsningen ser vi både kommer att förenkla för våra kunder och medlemmar samt att vi kommer ha en god chans att öka hotellens intäkter, säger Lena Axelson.