Annons

Bokningstappet tvingar fjällchefer att tänka nytt 

zoom FOTO: Gösta Fries
FOTO: Gösta Fries
NYHETER. Kongresser och konferenser har bytts ut mot enstaka par och ungdomsgäng. En fjällanläggning lever på sparkapital, en annan har tvingats säga upp sin personal och en tredje vittnar om halvtomma stugor under mellanveckorna.
Annons

Ett vanligt år myllrar Högfjällshotellet i Sälen av liv och rörelse i januari. Konferenser, event och afterski drar in sju till åtta miljoner i veckan – nu ligger omsättningen på knappt en halv miljon i veckan.

– ­­Läget är tufft, vi går runt på sparade pengar, konstaterar hotellets fjällchef Thommy Backner.

Förutom att konferenserna lyser med sin frånvaro är det främst alkoholförbudet efter klockan 20, som stökar till det.

­– ­­Våra 13 restauranger och barer är viktiga inkomstkällor. Där har vi just nu ett inkomsttapp på uppemot 70 procent. I kombination med att konferenserna och afterskin uteblir blir inkomstbortfallet omkring 90 procent jämfört med hur det brukar vara.

På hotellsidan är situationen något bättre. Beläggningen har under årets första veckor varit ungefär hälften av vad den är under ett normalår. Men istället för konferensgäster och de klassiska partygängen är det barnfamiljer och fler sport- och skidintresserade ungdomar som checkar in på Högis.

Kan bara erbjuda en sittning i restaurangen

Eva Ottosson Rask som är general manager på Copperhill i Åre säger att bokningsfrekvensen har påverkats negativt under årets början. Men inte lika mycket som man förutspått.

– För vår del har bokningarna gått ner med omkring 30 procent. I december hade vi en betydligt dystrare prognos för januari, så vi känner oss nöjda med att ha klarat oss så här bra.

En del innovativa lösningar som specialerbjudanden har trots pandemin lockat par och familjer till hotellet – under januari. En annan förklaring till att man klarat sig hyfsat bra är, enligt Eva Ottosson Rask, att man redan under våren valde att dra ner på fasta kostnader och personal.

Däremot har hotellstaben behövt tänka om kring matgästerna, som nu bara erbjuds en sittning i hotellets restaurang.

– Mat och alkoholförsäljningen har på grund av alkoholförbudet gått ner med 50 procent. Men på det stora hela är vi ändå nöjda med hur det ser ut för vår del.

Saknar danskarna

På Idre fjäll är den största skillnaden att danskarna inte längre syns i backarna.

– Vi har ju vanligtvis många danska turister så här års. Jag skulle säga att vår logiomsättning gått ner omkring 10 procent på grund av det, säger Marknads- och försäljningschef Tommy Halvarsson.

En stuga som rymmer 12 personer har under januari haft gästantal på fyra till fem personer – vilket i sin tur påverkar liftkortsförsäljningen negativt.

Men det som sätter störst käppar i hjulet – är precis som i Sälen och Åre – alkoholförbudet.

– Det slår stenhårt mot oss. Vi har fyra restauranger och kan nu bara erbjuda en sittning. Jag kan inte riktigt se hur intäktstappet blir där än, men det är helt klart så att restaurangerna är det stora tappet hos oss.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...